اسمارت کارت چیست؟

آیا می خواهید درباره اصول اولیه اسمارت کارت بیشتر بدانید؟ پس شما در جای مناسب هستید. کارت هوشمند ، کارت پی وی سی در اندازه کارت‌های بانکی معمولی است که در آن یک یا چند تراشه الکترونیکی قرار گرفته است. کارت های هوشمند – به شکل کارت های اعتباری و سیم کارت – شایع ترین شکل از پردازش قدرت فناوری اطلاعات در سیاره هستند.

کارت هوشمند

اسمارت کارت حافظه پلاستیکی امروزه دارای یک ریزپردازنده یا تراشه حافظه است که در کنار یک کارت خوان هوشمند، دارای توان پردازشی برای خدمت به بسیاری از برنامه های کاربردی مختلف است. کارت ریزپردازنده قابلیت افزودن، حذف و دستکاری اطلاعات روی کارت را دارد. اسمارت کارت حافظه، مانند کارت تلفن، فقط می تواند اطلاعات را اضافه کند.

کارت های هوشمند را روزانه در اطراف خود میبینید. مثلا هر روز به خرید میروید با چه چیزی پول را پرداخت میکنید؟ یا به باشگاه ورزشی میروید چگونه حضور شما را ثبت میکنند؟ اگر باشگاه شما پیشرفته باشد حتما شما کارت هوشمند ورزشی دارید. کارت های عضویت, کارت های شناسایی کارکنان, کارت های شناسایی, کارت های پارکینگ و … میتوانند هوشمند باشند.

کارت های اعتباری هوشمند ، معاملات روزانه را به مبلغ هزار میلیارد تومان می پردازند در حالی که سیم کارت ها، میلیاردها مکالمه را تسهیل می کنند که جهان و جامعه اجتماعی ما را به هم متصل می کنند. کارت هوشمند به عنوان یک دستگاه کنترل دسترسی، داده های شخصی و تجاری را فقط برای کاربران مناسب خود در دسترس قرار می دهد. برای کارت هایی مثل کارت ملی eID، مجوز اقامت یا گذرنامه الکترونیکی، تکنولوژی کارت هوشمند، ابزارهای شناسایی و تأیید هویت قوی را برای منافع هر دو مقام و شهروندان ارائه می دهد.

نمونه هایی از اسمارت کارت

  • کارت های پرداخت

شامل کارت های بدهی و اعتباری صادر شده توسط شرکت های کارت اعتباری تجاری و بانک ها، برای تراکنش های مالی استفاده می شود.

چاپ کارت افست لمینیت بانکی
  • کارت های انتقال مزایای الکترونیکی

برای توزیع مزایای دولتی، مانند برنامه کمک های تغذیه تکمیلی ایالات متحده استفاده می شود.

  • کارت‌های ترانزیت

به سیستم‌های حمل‌ونقل محلی و منطقه‌ای اجازه می‌دهند تا پرداخت‌ها را پردازش کنند، و همچنین به سوارکاران در خریدشان امتیاز بدهند.

  • کارت‌های کنترل دسترسی

مدارس، شرکت‌ها و نهادهای دولتی را قادر می‌سازد تا دسترسی به مکان‌های فیزیکی را کنترل کنند.

کارت اسمارت شناسایی
  • کارت‌های سلامت هوشمند

به مراکز پزشکی کمک می‌کند تا سوابق پزشکی بیمار را به صورت ایمن ذخیره کنند.

  • سیم کارت

در داخل دوربین های دیجیتال و گوشی های هوشمند، ذخیره رسانه ها و سایر داده ها استفاده می شود.

انواع اسمارت کارت ها

کارت های هوشمند بر اساس معیارهایی مانند نحوه خواندن و نوشتن داده ها توسط کارت، نوع تراشه مورد استفاده و قابلیت های آن دسته بندی می شوند. آنها شامل انواع زیر هستند:

کارت های تماسی و بدون تماس

اسمارت کارت تماسی رایج ترین نوع کارت هوشمند هستند. آنها در یک کارت خوان هوشمند قرار می گیرند که ارتباط مستقیمی با صفحه تماس رسانا روی سطح کارت دارد. فرمان ها، اطلاعات و وضعیت کارت از طریق این نقاط تماس فیزیکی منتقل می شوند.
کارت‌های بدون تماس برای خواندن فقط به نزدیکی کارت‌خوان نیاز دارند. تماس مستقیم لازم نیست کارت و خواننده هر دو مجهز به آنتن هستند و با استفاده از فرکانس های رادیویی از طریق یک لینک بدون تماس با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. آنتن ها اغلب یک سیم مسی هستند که دور لبه کارت می پیچند.
کارت های دو رابط مجهز به هر دو رابط بدون تماس و تماس هستند. این نوع کارت دسترسی ایمن به تراشه کارت هوشمند را با رابط کارت هوشمند بدون تماس یا تماسی امکان پذیر می کند.

کارت های هوشمند هیبریدی حاوی بیش از یک فناوری کارت هوشمند هستند. به عنوان مثال، یک کارت هوشمند هیبریدی ممکن است یک تراشه پردازشگر تعبیه شده داشته باشد که از طریق یک مخاطب خوان و یک تراشه RFID برای اتصال مجاورتی قابل دسترسی است. تراشه‌های مختلف ممکن است برای برنامه‌های مختلف مرتبط با یک کارت هوشمند استفاده شوند – برای مثال، زمانی که یک تراشه مجاورت برای کنترل دسترسی فیزیکی به مناطق محدود و یک تراشه تماس برای احراز هویت SSO استفاده می‌شود.

کارت های حافظه و ریز پردازنده


اسمارت کارت حافظه فقط حاوی تراشه‌های حافظه هستند و فقط می‌توانند داده‌ها را روی تراشه ذخیره، بخوانند و بنویسند. داده های این کارت ها را می توان بازنویسی یا تغییر داد، اما خود کارت قابل برنامه ریزی نیست. بنابراین، داده ها را نمی توان پردازش یا اصلاح کرد. این کارت ها می توانند فقط خواندنی باشند و برای ذخیره داده هایی مانند پین، رمز عبور یا کلید عمومی استفاده شوند. آنها همچنین می توانند خواندن و نوشتن باشند و برای نوشتن یا به روز رسانی داده های کاربر استفاده شوند. کارت‌های هوشمند حافظه را می‌توان به گونه‌ای پیکربندی کرد که قابل شارژ یا یکبار مصرف باشند، در این صورت داده‌های موجود در آن‌ها فقط یک بار یا برای مدت محدودی قبل از به‌روزرسانی یا دور انداختن قابل استفاده هستند.
کارت‌های هوشمند ریزپردازنده، علاوه بر بلوک‌های حافظه، یک ریزپردازنده بر روی تراشه تعبیه شده‌اند. یک کارت ریزپردازنده همچنین ممکن است بخش های خاصی از فایل ها را در خود جای دهد که در آن هر فایل با یک عملکرد خاص مرتبط است. داده های موجود در فایل ها و تخصیص حافظه با سیستم عامل کارت هوشمند مدیریت می شوند. این نوع کارت می تواند برای بیش از یک عملکرد استفاده شود و معمولاً امکان افزودن، حذف و دستکاری داده ها را در حافظه فراهم می کند.

حتما بخوانید: تراشه هوشمند در کارت های اعتباری چگونه کار می کند؟

اندازه کارت هوشمند و استانداردهای عمده

استاندارد ISO / IEC 7810 ID-1 به طور خاص اندازه معمول کارت اعتباری کارت شناسایی را مشخص می کند. این برای گواهینامه های رانندگی در بسیاری از کشورها استفاده می شود. کارت های پرداخت معمولا از فرمت ISO / IEC 7810 ID-1 نیز استفاده می کنند. اندازه ID-1 85،60 × 53،98 میلیمتر (3/3/8 در × 2/1/8 اینچ) و گوشه های گرد با شعاع 88/23/48 میلیمتر است.

ISO / IEC 7816 استاندارد بین المللی مربوط به کارت های شناسایی الکترونیکی برای مخاطبین، به ویژه کارت های هوشمند است که توسط سازمان بین المللی استاندارد (ISO) و کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک (IEC) اداره می شود. ISO / IEC 14443 استانداردهای کارت های بدون تماس را تعریف می کند.

ما در مانی کارت انواع کارت های خام هوشمند را موجود داریم تا بتوانید برای کسب و کار خود روی آن ها چاپ کنید. همچنین ما میتوانیم خدمات چاپ کارت pvc شما را انجام بدهیم. طراحی و چاپ انواع کارت هوشمند خود را به ما بسپارید.

کارت های هوشمند چگونه کار میکنند؟

یک اسمارت کارت برای درست کار کردن به کارتخوان نیاز دارد. نمی تواند به صورت مجزا عمل کند. کارت‌های هوشمند حاوی یک تراشه متشکل از یک پد تماس هستند که تعامل الکترونیکی بین خود و کارت‌خوان را ممکن می‌سازد. ما در مانی کارت انواع کارتخوان ها را برای شما موجود داریم. برای مشاهده آن ها از منوی بالا محصولات کارتخوان را انتخاب کنید.

فرآیند کار کارت هوشمند شامل مراحل زیر است:

  1. ابتدا کارت هوشمند به طور مستقیم یا غیرمستقیم با کارتخوان ارتباط برقرار می کند.
  2. کارتخوان هوشمند اطلاعات ذخیره روی تراشه را دریافت می کند.
  3. این اطلاعات برای پردازش فوری به پایانه کنترل ارسال می شود.
  4. این تراشه از طریق یک رابط سریال یا از طریق تماس فیزیکی مستقیم یا از طریق استانداردهای اتصال بی سیم کوتاه برد مانند RFID یا NFC، داده ها را با کارتخوان ها مبادله می کند.

ویژگی های یک اسمارت کارت چیست؟

کارت های هوشمند راه هایی برایشناسایی ایمن و تأیید هویت دارنده کارت و اشخاص ثالثی که مایل به دسترسی به کارت هستند، فراهم می کند. یک کد PIN یا داده های بیومتریک می تواند برای احراز هویت استفاده شود.

آنها همچنین راهی امن برای ذخیره داده ها در کارت فراهم می کنند و ارتباطات را با رمزگذاری محافظت می کنند.

اسمارت کارت ها یک عامل قابل حمل، آسان برای استفاده را فراهم می کند.

حتما بخوانید: انواع کارت های هوشمند و نحوه ی تشخیص آنها

مزایای اسمارت کارت

  • کارت هوشمند دارای ویژگی های منحصر به فرد است که منافع بسیاری را برای مصرف کنندگان و صدور سازمان ها به همراه می آورد.
  • کارت های هوشمند قابلیت انتقال اطلاعات، امنیت و راحتی را فراهم می کنند.
  • همانطور که آنها شامل یک ریزپردازنده مقاوم در برابر تهاجم هستند، آنها قدرت پردازش جالب را برای محافظت از اطلاعات، رمزگذاری و اجرای دستورالعمل های برنامه های خاص دارند. در اینجا کارتهای هوشمند دارای مزیت بزرگی نسبت به کارتهای مغناطیسی هستند.
  • کارت های هوشمند در واقع امنیت و محرمانه بودن بیشتری نسبت به سایر اطلاعات مالی یا وسایل ذخیره سازی تراکنش را ارائه می دهند، و این راه حل کامل برای معاملات الکترونیکی است.
  • اسمارت کارت یک مکان امن برای ذخیره اطلاعات ارزشمندی مثل  شماره حساب، رمزهای عبور یا اطلاعات شخصی است.
  • کارت های هوشمند دارای محاسبات یا پردازش قدرت برای ارائه امنیت بیشتر، اجازه می دهد تا با وارد کردن یک PIN صاحب کارت به ان تایید دهد که بیومتریک هم یک روش دیگر است.
  • مزیت کارت هوشمند این است که شما می توانید پین یا اثر انگشت را به صورت ایمن، خارج از محدوده تأیید کنید.

معایب اسمارت کارت


در حالی که کارت های هوشمند دارای مزایای بسیاری هستند، معایبی نیز دارند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه

کارت ها و کارت خوان های هوشمند ممکن است گران باشند.

  • سازگاری

همه کارت خوان های هوشمند با انواع کارت های هوشمند سازگار نیستند. برخی از خواننده ها از پروتکل های غیر استاندارد برای ذخیره سازی داده ها و رابط کارت استفاده می کنند و برخی از کارت های هوشمند و خواننده ها از نرم افزارهای اختصاصی استفاده می کنند که با سایر خوانندگان ناسازگار است.

  • آسیب‌پذیری‌های امنیتی

کارت‌های هوشمند برای بسیاری از برنامه‌ها امن هستند، اما همچنان در برابر انواع خاصی از حملات آسیب‌پذیر هستند. به عنوان مثال، حملاتی که می توانند اطلاعات را از تراشه بازیابی کنند، می توانند فناوری کارت هوشمند را هدف قرار دهند. تجزیه و تحلیل توان تفاضلی (DPA) می تواند برای استنباط کلید خصوصی روی تراشه مورد استفاده توسط الگوریتم های کلید عمومی، مانند الگوریتم Rivest-Shamir-Adleman (RSA) استفاده شود. برخی از پیاده سازی رمزهای متقارن در برابر حملات زمان بندی یا DPA آسیب پذیر هستند. همچنین ممکن است کارت‌های هوشمند به‌منظور دسترسی به ریزتراشه داخلی، به‌صورت فیزیکی از هم جدا شوند.

کاربرد کارت های هوشمند

با توجه به تحقیقات موجود, بازار اسمارت کارت در سال 2018 به 10 میلیارد واحد رسید و روند رشد کلی تا انتهای سال 2018 نزدیک به 3 درصد بوده است.

  1. مخابرات (سیم کارت) 55 درصد کل بازار را تشکیل می دهد .
  2. پرداخت و کارت های بانکی 31٪
  3. دولت (eIDs و گذرنامه الکترونیکی) و کارت مراقبت های بهداشتی 
  4. برای سازندگان دستگاه 4٪: تلفن های همراه، تبلت ها، دستگاه های ناوبری و سایر دستگاه های متصل 
  5. : کارت های چاپی توسط اپراتورها، برای حمل و نقل، خدمات تلفنی یا پارکینگ، کارت برای pay-TV، کارت های دسترسی فیزیکی

با توجه به بازارها و طبق گزارش تحقیقاتی اخیر از آنها ، ارزش بازار کارت هوشمند تا سال 2023 به 21.57 میلیارد دلار خواهد رسید. در حال حاضر کارت های هوشمند و خوانندگان کارت بیش از 75 درصد از بازار را تشکیل می دهند. بازار مربوط به نرم افزار شامل نرم افزار مدیریت سیستم و دیتا های اطلاعات می شود. خدمات مشاوره، پشتیبانی و نگهداری نیز کلیدی هستند. انتظار می رود آسیا و اقیانوسیه بزرگترین سهم بازار را به خود اختصاص دهد.

 تاریخچه کوتاهی درباره کارت های هوشمند 

تا سال 1977، سه سازنده تجاری Bull CP8، SGS Thomson و Schlumberger شروع به تولید محصولات اسمارت کارت کردند. در ماه مارس سال 1979، میشل هوگن از bull CP8 برای طراحی و توسعه یک کارت مبتنی بر میکرو پردازنده، ترکیبی از پردازنده و حافظه محلی را برای اولین بار طراحی کرد.

1979: اولین تحولات برای بخش بانکی
1995: اولین سیم کارت
1999: اولین کارت ملی eID (فنلاند)
1999: اولین کارت هوشمند برای حمل و نقل
2001: وزارت دفاع برای اولین بار مدارک نظامی CAC را برای کنترل دسترسی فیزیکی و احراز هویت امنیتی صادر کرد.
2005: اولین پاسپورت الکترونیکی سازگار با ایکائو (نروژ)

درباره اصول اولیه اسمارت کارت و تکنولوژی IT سبز

تکنولوژی کارت هوشمند یک ابزار IT سبز است. این یک شی قابل حمل کوچک با طول عمر طولانی مدت (3 تا 10 سال) است. همچنین یک رد پای کربن با شدت کم (معادل تنها 1 کیلومتر با خودرو در هر کارت تولیدی) دارد. علاوه بر این، مصرف الکتریسیته کم (فقط چند ثانیه و زمانی که در استفاده) است و می تواند در دسترس عموم با هزینه بسیار معقول برای هر واحد قرار گیرد.

کارت هوشمند دوستدار محیط زیست
این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up