امنیت کارت پی وی سی

امنیت کارت پی وی سی

 

سیستم های کنترل دسترسی مبتنی بر کارت پی وی سی ساخته شده اند. کارت های قابل استفاده در این سیستم ها به یک نوار مغناطیسی مجهز شده اند. این کارت ها نوعی کارت مگنت هستند که از طریق دستگاه کارت خوان مغناطیسی عمل می نمایند بنابراین جهت دسترسی به درب ها، می بایست کارت مغناطیسی روی کارت خوان کشیده شود.

این تکنولوژی دارای معایبی می باشد که مهم ترین آنها عبارتند از :

  • نرخ سایش بالا
  • امنیت بسیار پایین

وجود این نواقص در کارت های مغناطیسی موجب ارتقا آن ها شد. لذا با توسعه تکنولوژی کارت های غیر تماسی ایجاد شدند. عملکرد این کارت ها به گونه ای می باشد که نیازی به تماس مستقیم با دستگاه ریدر ندارند و با قرار گرفتن در مجاورت دستگاه می توان اطلاعات آنها را خواند. ریدرها با استفاده از یک میدان RF کار می کنند. هنگامی که یک کارت غیر تماسی در مجاورت این میدان قرار می گیرد، تراشه موجود درون کارت روشن می شود و شماره را برای ریدر ارسال می کند. با این حال، تمام کارت های مجاورتی زوج نیستند و می بایست پیش از انتخاب کارت مجاورتی ، در مورد فرکانس آن تصمیم گیری نمود.

حتما بخوانید: تکنیک های چاپ پرینتر کارت پی وی سی

 کارت PVC با فرکانس ۱۲۵ کیلوهرتز

اولین فرکانس برای این کارت ها ۱۲۵ کیلوهرتز بود. هنگامی که یک کارت ۱۲۵kHz کار می کند ، فورا شروع به ارسال شماره کارت خود می نماید. در واقع ، عملکرد این نوع مشابه ریدرهای قدیمی mag-strip می باشد. مشکل چنین سیستمی، نیاز به یک دستگاه قدرتمند است که قادر باشد کارت را از راه دور تشخیص دهد و سپس داده هایی را که در حال انتقال هستند بخواند. با وجود این دستگاه می توانید به آسانی در هر تیراژی که می خواهید کارت چاپ کنید.یکی از مزیت های فرکانس ۱۲۵ کیلوهرتز این است که با توان پایینی قادر به انتقال اطلاعات می باشد. حداقل فاصله مناسب برای خواندن داده ها در این فرکانس ۱۰ سانتی متر و در کوتاه ترین زمان می باشد. لازم به ذکر است که امنیت کارت پی وی سی مذبور نسبت به کارت های مغناطیسی بیشتر است.

کارت مایفر Mifare

استاندارد Mifare راهکاری برای سیستم های حمل و نقل می باشد و یک ارتباط دو طرفه بین کارت و ریدر برقرار می نماید. این نمایانگر رمزنگاری کارت و قابلیت ذخیره سازی داده ها بر روی کارت است. اغلب کارت های مایفر Mifare شماره کارت را در قسمتی از کارت که به سکتور معروف است ذخیره می کنند. هنگامی که کارت مایفر به میدان RF دستگاه کارت خوان نزدیک می شود، کارت و ریدر با استفاده از کلیدهای رمزگذاری مشترک یک ارتباط امن برقرار می نمایند. پس از آن شماره کارت منتقل می شود و ارتباط پایان می یابد. این فرآیند بسیار سریع اتفاق می افتد ، با این وجود کمی طولانی تر از سیستم مبتنی بر فرکانس ۱۲۵kHz می باشد. همچنین ، روند دو طرفه به انرژی بیشتری نسبت به ۱۲۵kHzنیاز دارد و محدوده خواندن اطلاعات در حدود ۷ سانتی متر می باشد. همچنین امنیت کارت پی وی سی بالا بوده و فضای اضافی ذخیره شده بر روی آنها می تواند برای بسیاری از برنامه های کاربردی مانند سیستم های قفل آفلاین مناسب باشند.

کارت مایفر CSN

تمام کارت های Mifare همراه با شماره سریال CSN یا سری کارت ساخته شده اند. این شماره الکترونیکی رمزگذاری نشده است و می تواند توسط طیف وسیعی از دستگاه ها به راحتی در بازار آزاد خریداری شود. بسیاری از تلفن های هوشمند قادر به خواندن این اطلاعات هستند. کارت مایفر CSN انعطاف پذیری فوق العاده ای دارد و به طور کلی برای مواردی استفاده می شود که می بایست اطلاعات کارت های مایفر توسط سیستم های کنترل دسترسی مختلفی خوانده شود. لازم به ذکر است که امنیت این نوع کارت PVC ها نسبت به کارت های با فرکانس ۱۲۵ کیلوهرتز کمتر است.

کارت مایفر کلاسیک

کارت مایفر کلاسیک Mifare Classic اولین نسخه استاندارد مایفر بود. این مدل شماره کارت را در یکی از بخش های آن ذخیره می کند و سپس ارتباط بین کارت و ریدر را رمز گشایی می کند. به صورت تئوری ساخت آن غیر ممکن است یا کپی کردن کارت بسیار دشوار است. متاسفانه در مایفر کلاسیک نیز نقص امنیتی وجود دارد بدین صورت که یک کارت هنوز هم می تواند کپی شود یا کارت دیگری در یک سری تولید نمود.

ICT Secured Mifare

این مدل پیاده سازی ICT استاندارد Mifare است. داده های کارت توسط یک کلید تأیید هویت متنوع محافظت شده و با الگوریتم AES256 رمزگذاری شده اند. امنیت کارت های مزبور مانند کارت های DESFire نمی باشد اما همچنان امنیت بالایی دارند.

کارت مایفر دسفایر

کارت مایفر دسفایر جدیدترین استاندارد مایفر می باشد که دارای یک چیپ است و جهت استفاده چند کاربری ساخته شده است. این کارت از امنیت رمزگذاری سه گانه  DES بهره می برد که در حال حاضر بالاترین استاندارد امنیت کارت می باشد. با این حال این کارت ها نیز دارای معایبی می باشند. ماژول رمزنگاری اضافی موجود در آنها به انرژی بیشتری برای کار کردن نیاز دارد که موجب کاهش محدوده خواندن در حدود ۱ الی ۲ سانتی متر می شود. استفاده کاربر از کارت DESFire نیاز به دسترسی دارد و بدون آن و با کشیدن کارت دسفایر در دستگاه ریدر نمی توان اطلاعات را خواند.

کد سایت

تمام کارت ها از یک کد سایت و شماره کارت ساخته شده اند. هر کد سایت منحصر بوده ، بدین معنی که کارت یک محیط مجاز به دسترسی به یک محیط دیگر نیست، حتی اگر شماره کارت ها یکسان باشد. کارت های ۱۲۵ کیلوهرتز قابل کپی برداری هستند به گونه ای که تولید کنندگان بسیاری در سراسر جهان وجود دارد که ممکن است نسخه های قانونی همان کارت را تولید نمایند. از سوی دیگر، با کارت های ICT Secured Mifare و مایفر DESFire هر سایت با کد های سایت منحصر به فرد خود در سطح جهانی ثبت می شود و هر کارت تولید شده در پایگاه داده ی امنی ثبت می شود. این تضمین می کند که کارت های تکراری هرگز ایجاد نمی شوند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up