انواع کارت های هوشمند و نحوه ی تشخیص آنها

کارت هوشمند یکی از واژه های پرتکرار در دنیای دیجیتال است و به‌احتمال‌ زیاد امروزه به‌ کرات واژه‌ هایی مثل کارت ملی هوشمند، کارت پایان خدمت هوشمند و کارت گواهینامه هوشمند را شنیده‌اید. اما دلیل استفاده از لفظ هوشمند برای آنها چیست؟ کارت های هوشمند نسبت به کارت‌های PVC معمولی چه برتری دارند؟ دلیل اصرار دولت و سازمان‌ ها از کارت هوشمند چیست؟ کارت های هوشمند بر چند نوع هستند و چگونه آنها را تشخیص دهیم؟

مطمئناً پاسخ به این سؤالات می‌تواند ابهامات زیادی را برطرف کند و ما را با کارت هوشمند بیشتر آشنا کند. همان‌ طور که در مطالب قبلی عنوان شد ، کارت های هوشمند همان کارت PVC معمولی هستند که دارای یک خاصیت مغناطیسی می‌شوند و توانایی درج اطلاعات، تغییر اطلاعات و ذخیره کردن اطلاعات را دارند. هوشمند بودن این کارت‌ ها به وجود مواردی مانند نوارهای مغناطیسی، وجود تراشه و میکروتراشه‌ ها برمی‌گردد. زمانی که یک کارت هوشمند ایجاد می‌شود ، نوار مغناطیسی یا تراشه‌ها در داخل آن قرار می‌گیرند و در مراحل بعدی اطلاعات فرد بر روی آنها ذخیره می‌شود.

به‌طورکلی کارت‌های هوشمند با توجه به دو تعریف مهم شناخته می‌شوند و دسته‌بندی می‌شوند : 1) نحوه خواندن و درج اطلاعات بر روی آنها 2) نوع تراشه به کاررفته در آن و قابلیت‌های این تراشه‌ها. این دو تعریف و ترکیب خصوصیات آنها می‌تواند به تولید کارت‌ هایی با خصوصیات مختلف منجر شود.

ساختار کارت هوشمند

اغلب کارت‌های هوشمند از چند لایه مواد مختلف ساخته می‌شوند که همه آنها بر روی هم قرار گرفته ، باهم ترکیب می‌شوند و درنهایت یک کارت خاص با عملکردی ویژه ایجاد می‌کنند. امروزه کارت‌های معمولی از جنس PVC، پلی‌استر یا پلی کربنات هستند. در مرحله اول لایه‌های کارت هوشمند چاپ می‌شوند و سپس تحت فشار بالا لمینیت می‌شوند. گام بعدی در ساخت کارت‌های هوشمند، خم کردن و بریدن آنهاست. در این مرحله کارت را با اندازه و شکل مورد نظر شما برش میدهند و شکل نهایی آن تعیین می‌شود.

مرحله بعدی ساخت کارت هوشمند در توانایی آن و همچنین تعیین نوع آن بسیار تعیین کننده است. در این مرحله تراشه داخل کارت قرار میگیرد و اطلاعات موردنیاز بر روی آن درج می‌شود. درمجموع ممکن است که ساخت یک کارت هوشمند تا حدود 30 مرحله طول بکشد. این در حالی است که مراحل اصلی و عمده ساخت کارت هوشمند 12 مرحله جداگانه و مستقل است. این مراحل شامل نرم‌افزارها ، تغییر حالت ماده PVC و چسباندن و برش آنها می‌شود. با انجام همه این مراحل, درنهایت به صورت یک کارت هوشمند ظاهراً ساده ساخته می‌شود که امکان انجام کارهای شگفت‌انگیزی را فراهم می‌کند.

انواع کارت های هوشمند

برای تشخیص کارت هوشمند باید ابتدا انواع کارت های هوشمند را بشناسید. در ادامه انواع کارت های هوشمند را به شما معرفی میکنیم.

کارت‌های تماسی

کارت‌ های تماسی رایج‌ ترین نوع از کارت هوشمند هستند. محل تماس الکتریکی در خارج از سطح کارت قرار می‌گیرد و زمانی که کارت با دستگاه کارت‌ خوان تماس داشته باشد، اطلاعات آن دریافت می‌شود. اطلاعات کارت هوشمند تماسی در یک تراشه بر سطح کارت ذخیره می‌شود.

در کارت هوشمند تماسی ، افزایش سطح قدرت پردازش ، انعطاف‌پذیری و همچنین حافظه باعث افزایش هزینه و قیمت آنها می‌شوند. کارت‌ های تک‌ کاره معمولاً ارزان‌ ترین راه‌ حل به شمار می‌روند. توجه داشته باشید که با توجه به سطح امنیتی موردنیاز و ارزیابی هزینه و عملکرد مربوط به گردش کار معمولی خود، نوع مناسب کارت هوشمند را برای برنامه خود انتخاب کنید. معمولاً به‌طور متوسط حدود 10 تا 15 درصد از هزینه استفاده از سیستم هوشمند مربوط به کارت‌ های هوشمند است و زیرساخت‌ها ، صدور کارت هوشمند، نرم‌افزار دستگاه، کارت‌خوان، آموزش و تبلیغات 85 درصد دیگر را شامل می‌شوند.

کارت‌ های حافظه

کارت‌های حافظه قابلیت مدیریت اطلاعات را ندارند و با توجه به اینکه قدرت پردازشی در آنها وجود ندارد، امکان تغییر اطلاعات در آنها فراهم نیست. کلیه کارت‌های حافظه از طریق پروتکل‌ های همگام‌ سازی با دستگاه‌های ریدر در ارتباط هستند. از طرفی در همه کارت‌ های حافظه شما فقط می‌توانید اطلاعات مربوط به یک آدرس خاص را بخوانید و فقط اطلاعات را در یک آدرس خاص درج کنید. اساساً سه نوع اصلی از کارت‌ های حافظه وجود دارد : مستقیم ، حفاظت شده و ذخیره شده. قبل از اینکه کارت‌های حافظه را برای یک سیستم پیشنهادی طراحی کنید ، باید پروتکل‌های ارتباطی مربوط به تراشه را بدانید و از آن تبعیت کنید. لازم به ذکر است که اکثر کارت‌های غیر تماسی به صورت کارت حافظه محافظتی هستند.

کارت‌های حافظه مستقیم

این کارت‌ها فقط داده‌ها را ذخیره می‌ کنند و هیچ قابلیت پردازش اطلاعات ندارند. کارت‌های حافظه مستقیم اغلب با نیمه‌هادی‌ های I2C یا نیمه‌رساناهای فلزی سریالی ایجاد می‌شوند. این نوع از کارت‌ها به‌طور سنتی کمترین هزینه در هر بیت را برای کاربر ایجاد می‌کنند. در حال حاضر این نوع از کارت‌های هوشمند با کمک تعداد زیادی از ریزپردازنده‌ ها برای بازار GSM تغییر کرده‌اند. این تغییرات باعث شده است که مزایای چشمگیری به کارت حافظه مستقیم اضافه شود و قدرت عملکرد آنها را بالا ببرد. در واقع می‌توان کارت‌های حافظه مستقیم را به‌عنوان یک نوع فلاپی دیسک در نظر گرفت که اطلاعات را مستقیماً ذخیره می‌کنند. لازم به ذکر است که این نوع از کارت‌های هوشمند توانایی عرضه اطلاعات خود به سیستم خواننده را ندارند و باید با استفاده از سیستم میزبان خوانده شوند. کارت حافظه مستقیم به‌راحتی کپی می‌شود و با شیوه‌های شناسایی کارت قابل‌ردیابی نیست.

کارت حافظه محافظت شده

این کارت دارای ورودی کنترل شده برای کنترل دسترسی به حافظه کارت است. در برخی موارد از این نوع کارت به‌ عنوان کارت حافظه هوشمند نیز یاد می‌شود زیرا می‌تواند از اطلاعات ذخیره ای حفاظت کند و ترتیبات امنیتی خوبی دارد. ساختار کارت حافظه محافظت شده به صورتی است که می‌توان بخشی از آن را به خواندن و بخشی از آن را به درج اطلاعات اختصاص داد. سیستم امنیتی این نوع از کارت‌های هوشمند به کمک رمز عبور اجرایی می‌شود و بخش‌های مختلف آن امکان استفاده از آنها به‌عنوان کارت‌ های چند منظوره را فراهم میکند. کارت حافظه محافظتی به‌ آسانی کپی نمی‌شود و احتمال هک آن وجود ندارد. می‌توان از این کارت به‌عنوان کارت شناسایی استفاده کرد.

کارت حافظه یکبار مصرف

کارت حافظه یکبار مصرف نوع خاصی از کارت‌های حافظه هستند که به ذخیره‌سازی مقدار خاصی از اطلاعات اختصاص یافته‌اند و زمانی که این حافظه مورد استفاده قرار گیرد، امکان استفاده مجدد ندارد. درواقع فضای داخلی این نوع از کارت‌های هوشمند به چندین بخش تقسیم می‌شود و کاربر می‌تواند اطلاعات خود را به هر بخش وارد کند. بهترین مثال برای این نوع از کارت‌های هوشمند، کارت‌های تلفن هستند که تراشه آنها به 12 تا 60 سلول مستقل تقسیم می شوند. در هربار استفاده یکی از سلول‌های این کارت حافظه مصرف می‌شود و درنهایت پس از مصرف کلیه سلول‌ها باید دور انداخته شود.

کارت چندمنظوره مجهز به ریزپردازنده CPU/MPU

برای تشخیص این نوع کارت هوشمند باید بدانید که این کارت ها توانایی پردازش داده‌ ها در کارت را دارند. کارت‌های هوشمند چندمنظوره حافظه کارت را به بخش‌های مستقل یا فایل‌هایی اختصاص داده شده به یک تابع یا برنامه مشخص اختصاص می‌دهد. در داخل کارت تراشه ریزپردازنده یا میکروکنترلر قرار دارد که وظیفه تخصیص حافظه و همچنین دسترسی به فایل‌ها را بر عهده دارد. این نوع تراشه عملکردی همانند تراشه‌های مورد استفاده در کامپیوترهای شخصی دارد و می‌تواند مانند CPU عمل کند. زمانی که این تراشه در یک کارت هوشمند قرار می‌گیرد، داده‌ها را در یک ساختار سازمان یافته تنظیم می‌کند، که به آن سیستم‌ عامل کارت یا COS می‌گویند.

برخلاف سایر سیستم‌عامل‌ ها، این نرم‌ افزار دسترسی به حافظه کاربر در کارت را کنترل می‌کند. این قابلیت اجازه می‌دهد تا توابع مختلف و متعدد و همچنین برنامه‌های مختلف در کارت ایجاد شوند و باعث بالا رفتن تنوع در کارت و محصولات آن می‌شود. یک نمونه از این کارت‌های هوشمند، کارت‌های اعتباری یا بدهی هستند که برای دسترسی به ساختمان یک دانشگاه استفاده می‌شوند.

کارت هوشمند چندمنظوره مجهز به ریزپردازنده CPU/MPU از طریق انجام معاملات با استفاده از تکنولوژی‌های رمزگذاری شده پیشرفته، سود مناسبی برای تولیدکنندگان آن به ارمغان می‌آورند. به‌طور خاص ، این تکنولوژی امکان تأیید هویت امن کاربران را فراهم می‌آورد و اجازه دسترسی به اطلاعات بدون اجازه کاربر را نمی‌دهد. برای کسانی که از کارت‌های چند منظوره استفاده می‌کنند،راحتی و امنیت بیشتری فراهم می‌شود و می‌توانند انتخاب مفیدی به شمار آیند.

 کارت‌های غیر تماسی

برای تشخیص کارت هوشمند غیر تماسی باید بدانید که این کارت ها از فرکانس‌ های رادیویی (RFID) بین کارت و دستگاه کارت‌خوان استفاده می‌کنند. تمامی این مراحل بدون جابجایی کارت صورت می‌گیرد و نیازی به تماس کارت با دستگاه کارت‌خوان نخواهید داشت. کارت‌های RFID به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که برخی از آنها با فرکانس 125 مگاهرتز کار می‌کنند و برخی دیگر مانند کارت‌های UHF با فرکانس 860 تا 960 مگاهرتز عمل می‌کنند.

اولین نمونه از کارت‌های غیر تماسی برای استفاده سریع و آسان از پرداخت کرایه مورداستفاده قرار گرفتند که به دلیل پایین بودن امنیت، چندان مورد توجه قرار نگرفتند. این کارت‌ها در فرکانس 56/13 مگاهرتز کار می‌کنند و مطابق با استاندارد ISO 14443 هستند. حافظه استفاده شده در کارت‌های غیر تماسی به‌صورت محافظت شده بوده و برای پرداخت‌های مالی و خرده‌ فروشی محبوبیت بالایی دارند. با وجود اینکه کارت هوشمند غیر تماسی از امتیازات مهمی برخوردارند اما عملیات رمزنگاری محدود و فاصله محدود بین کارت و دستگاه کارت‌خوان باعث شده است که فراگیری آنها کمتری از میزان تصور کاربران باشد.

کارت‌های ارتباطی چند حالته

این کارت هوشمند دارای روش‌ های مختلفی از ارتباطات هستند که شامل ISO7816 ، ISO14443 و UHF gen2 می‌شوند. نحوه ساخت کارت‌های ارتباطی چند حالته مشخص می‌کند که این کارت‌ ها به‌صورت هیبریدی باشند یا به‌ صورت دوگانه. البته توجه داشته باشید که ممکن است این اصطلاح شامل کارت هوشمند حاوی نوار مغناطیسی یا بارکد نیز شود.

کارت‌های هیبریدی یا ترکیبی

برای تشخیص کارت‌های هوشمند هیبریدی باید بدانید که این کارت ها دارای تراشه‌های چندگانه در همان کارت هستند. این تراشه‌ ها به‌ صورت جداگانه و مستقل با هم در ارتباط هستند و هر کدام توانایی انجام یک کار خاص را دارند. برای نمونه‌ های این نوع از کارت‌ها می‌توان به کارت‌های مایفر (MIFARE) و کارت‌های دارای تراشه ارتباطی 7816 اشاره کرد.

کارت‌های رابط دوگانه

این کارت‌ ها دارای یک تراشه کنترل رابط‌ های ارتباطی هستند. تراشه ممکن است به وسیله یک اتصال سخت، روش القایی یا یک مکانیزم ضربه‌گیر انعطاف‌پذیر به آنتن جاسازی شده متصل شود.

کارت‌ های چند جزیی

این نوع از کارت هوشمند به‌عنوان یک راه‌حل خاص وارد بازار شده‌اند و می‌توان گفت که کاربرد آنها محدود است. به‌ عنوان‌مثال ، برخی از این کارت‌های هوشمند ساخته شده‌اند که دارای یک حسگر تشخیص اثرانگشت در سطح کارت هستند یا حتی برخی از شرکت‌ ها برای استفاده از کارت رمز ورود خاصی تعیین کرده‌اند که استفاده از آنها را به یک شخص خاص محدود می‌کند و امنیت فوق‌العاده بالایی دارند. کارت‌های چند جزیی معمولاً دارای نوار مغناطیسی نیز هستند و قابلیت بازنویسی اطلاعات را دارند. همان‌ طور که گفتیم ، این کارت‌ها حالت اختراع دارند و تنها برخی از شرکت های خاص از آنها استفاده می‌کنند.

حتما بخوانید: اسمارت کارت چیست؟ مزایا و معایب 

چگونه می توان از کارت هوشمند استفاده کرد؟

کارت های هوشمند برای ارائه تراکنش های سریع و ایمن و همچنین محافظت از اطلاعات شخصی استفاده می شوند. مهم است اگر قصد چاپ کارت های پی وی سی را دارید اول تشخیص بدهید که کدام کارت هوشمند برای نیاز شما مناسب است. کاربردهای رایج کارت هوشمند در صنایع مختلف به شرح زیر است:

بانکداری

یکی از رایج ترین کاربردهای کارت های هوشمند، کارت های پرداخت مانند کارت های اعتباری و کارت های نقدی است. بیشتر این کارت‌ها کارت‌های «تراشه و پین» هستند که نیاز به پین ​​دارند، در حالی که بقیه کارت‌های «تراشه و امضا» هستند که برای تأیید به امضای مشتری نیاز دارند. علاوه بر این، این کارت‌ها می‌توانند به‌عنوان «کیف پول الکترونیکی» استفاده شوند که در آن می‌توانید تراشه را با وجوه برای خریدهای کوچک مانند تاکسی‌سواری، خواربارفروشی و غیره پر کنید. نسبت به سایر سیستم های مالی

حتما بخوانید: تراشه هوشمند در کارت های اعتباری چگونه کار می کند؟ 

مراقبت های بهداشتی

افزایش سریع دیتا های مراقبت های بهداشتی چالشی را برای حفظ کارایی مراقبت از بیمار ایجاد می کند. در حالی که برخی از سیستم های مراقبت های بهداشتی هنوز به شدت به جمع آوری و انتقال دیتا های مبتنی بر کاغذ متکی هستند. کارت‌های هوشمند با ارائه ذخیره‌سازی امن و دسترسی فوری به سابقه پزشکی بیمار، این چالش‌ها را برطرف می‌کنند. کارت‌های هوشمند تعبیه‌شده، تحویل ایمن و مطمئن تجهیزات پزشکی مانند دستگاه‌های دیالیز، آنالایزرهای خون و تجهیزات جراحی لیزری چشم را فراهم می‌کنند. آنها همچنین به کاهش تقلب در مراقبت های بهداشتی کمک می کنند، پیروی از طرح های دولتی مانند اهدای عضو را تسهیل می کنند و هزینه های نگهداری را کاهش می دهند.

مخابرات

کارت‌های مولکول هویت مشترک (سیم‌کارت) مورد استفاده در تلفن‌های همراه، کارت‌های هوشمند کم‌اندازه هستند. سیم کارت از یک شناسه منحصر به فرد برای مدیریت امتیازات هر مشترک استفاده می کند تا آنها را به درستی شناسایی و صورتحساب کند. امنیت ارائه ای توسط سیم کارت ها نیز از تقلب ارائه دهندگان بی سیم جلوگیری می کند.

تأیید شناسه و کنترل دسترسی

دفاتر تجاری و دانشگاه های مختلف از کارت های هوشمند برای تأیید هویت استفاده می کنند. آنها می توانند راه حلی ضد دستکاری برای شرکت هایی ارائه دهند که برای ذخیره اطلاعات، مانند اثر انگشت، به نیازهای امنیتی نیاز دارند. بسیاری از تأسیسات دولتی ایالات متحده از خوانندگان بدون تماس برای دسترسی استفاده می کنند.

فناوری اطلاعات

کارت‌های هوشمند می‌توانند به‌عنوان یک رمز امنیتی استفاده شوند و گواهی‌ها را برای مرور امن وب ذخیره کنند. آنها ورود ایمن، احراز هویت کاربران، ذخیره گواهی های دیجیتال، اعتبار، رمز عبور و رمزگذاری دیتا های حساس را فعال می کنند. این کارت ها ضمن حفظ حریم خصوصی افراد و حفظ امنیت اطلاعات آنها از نفوذهای ناخواسته، اطلاعات را به راحتی در دسترس قرار می دهند.

موسسات آموزشی

بسیاری از مدارس و کالج‌ها نیز از کارت‌های هوشمند برای حضور دانش‌آموزان، ردیابی کتاب‌ها در کتابخانه، دسترسی به امکانات محدود و خدمات حمل‌ونقل استفاده می‌کنند. دانش‌آموزان همچنین می‌توانند از آن‌ها برای پرداخت در غذاخوری‌ها، ماشین‌های فروش خودکار و غیره استفاده کنند. این فناوری همچنین به کاهش بار مدیریتی کارکنان، آزاد کردن زمان تدریس و ارائه داده‌های بی‌درنگ درباره مکان و رفتار دانش‌آموز کمک می‌کند.

ما در مانی کارت انواع کارت های هوشمند درخواستی شما را چاپ میکنیم. کافی است با مشاوران ما در مانی کارت تماس بگیرید (02188442854) تا برای خدمات چاپ انواع کارت پی وی سی شما را راهنمایی کنند. اگر هنوز تشخیص ندادید که کدام کارت هوشمند برای شما مناسب است, مشاوران ما به صورت رایگان شما را راهنمایی خواهند کرد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up