تراشه هوشمند در کارت های اعتباری چگونه کار می کند؟


این روزها همه ما یک کامپیوتر ساده و کوچک را مرتب با خود حمل می کنیم. کامپیوتر کوچکی که می تواند از طریق دستگاه کارت خوان و اتصال طلایی تراشه هوشمند ارتباط برقرار کند و این گونه امکان دسترسی به اطلاعات درون حافظه خود را فراهم می آورد.
این تکنولوژی که کارت هوشمند نام دارد ، یک دست آورد نوین محسوب می شود و در حوزه سیستم های کاربرد های روزمره ما تحولی شگرف ایجاد کرده است که دو مسئله مهم امنیت (security ) و همراه بودن (mobility ) از ویژگی های منحصر به فرد این تکنولوژی است. می توان فراگیر بودن آنرا در اکثر زمینه ها مثل بانک ها، مراکز مخابراتی، سازمان های دولتی، مراکز اموزشی، تفریحی و … مشاهده کرد.

تراشه هوشمند در کارت های اعتباری
تراشه هوشمند در کارت های اعتباری

تاریخچه کارت های هوشمند


کارت های کاغذی که در ابتدا استفاده می شدند، تحمل تغییرات آب و هوا و برخوردهای فیزیکی را نداشتند، به همین دلیل اوایل دهه 50 میلادی با ظهور کارت های پلاستیکی به سرعت این کارت ها که از جنس pvc بودند، رشد کردند و جای کارت کاغذی را گرفتند.
تعداد این کارت ها در ابتدا بسیار محدود بود اما در ادامه رستوران ها و هتل ها و اماکن تفریحی استفاده از این کارت ها را ترویج کردند، به همین دلیل در ان دوره از کارت ها با نام کارت سفر و سرگرمی یاد می شود.
با ورود شرکت هایی از جمله visa card و master card ترویج جابه جایی پول از طریق کارت را گسترش دادند. بعد از دوره پدید امدن نوار مغناطیسی، در سال 1970 ترکیب ریز پردازنده ها با حافظه های غیر فعال پدیدار گشت و سرانجام در سال 1984 یک شرکت مخابراتی با نام French PTT اولین کارت تلفن را عرضه کرد که حتما حدتقل یک بار از آن ها استفاده کرده اید. این تکنولوژی باعث شد تا کارت ها کارایی خود را به اثبات برسانند.

انواع تراشه ها (Chip )


تراشه هایی که در کارت های هوشمند استفاده می شوند به سه دسته حافظه (Memory ) , میکروپروسسور (micro processor ) و هوشمند (smart ) تقسیم می شوند. اگر به دنبال خرید کارت های هوشمند هستید میتوانید از مانی کارت خرید کنید. برای مشاهده انواع کارت های تراشه دار هوشمند از منوی بالای صفحه محصولات کارت پی وی سی را انتخاب کنید.


تراشه حافظه (Memory Chip )


نسبت به تراشه های هوشمند از ساختار الکترونیکی و امنیتی ساده تری برخوردار است، تنها اطلاعات از طریق یک سری کلید های امنیتی ساده روی ان نوشته یا خوانده می شود. کارت های کنترل تردد یا تلفن مورد استفاده قرار می گیرند.

تراشه ميكرپروسسوری


اين نوع تراشه ها دارای CPU هستند و قدرت پردازش اطلاعات و انجام محاسبات را دارند. قيمت اين كارت‌ ها از كارت‌های نوع قبل بيشتر است و كاربرد آنها برای ساخت كارت‌های مالی،‌كارت‌های شناسايی و نظاير آن است.

تراشه هوشمند(Smart Chip )

این تراشه مانند یک کامپیوتر کوچک قابلیت پردازش اطلاعات ذخیره شده را داشته و می تواند اطلاعات را دریافت، پردازش و با رعایت یکسری المان های امنیتی ان را به قسمت دیگری منتقل کند. مدار مجتمع پیچیده ای شامل پردازشگر، حافظه، منبع تغذیه، حافظه خواندنی و نوشتنی و . . . می باشد.

یک چیپ همانند ریزپردازنده کامپیوتر از المان های سخت افزاری زیر تشکیل شده است:

  • پردازشگر مرکزی (cpu)
  • حافظه فقط خواندنی (Rom)
  • حافظه موقت جفت نوشتن و خواندن (RAM)
  • حافظه دائم جهت نگهداری داده
  • درگاه سریال (Serial port)

حتما بخوانید: اسمارت کارت چیست؟ چگونه کار میکند؟

کارت‌های هوشمند بر اساس نحوه ارتباط با کارت‌خوان به دو دسته تقسیم می شوند :


1) کارت‌های هوشمند تماسی(Contact Smart Card)


همانطور که از نام ان پیداست برای استفاده از این قبیل کارت‌ها، باید اتصال فیزیکی بین کارت و دستگاه کارت‌خوان برقرار گردد. داده‌های موجود برروی کارت به صورت سریال به کارت‌خوان ارسال می‌شود و پس از پردازش،اطلاعات جدید از طریق همان پورت به روی کارت منتقل می‌شود. کارت‌های تلفن‌ عمومی جزء این دسته محسوب می‌شوند. مشکل اصلی این مدل کارت‌ها،‌ بر اثر ضربه و شرایط فیزیکی محیط کانتکت‌های فلزی (محل‌های تماس) آنها خراب می شود.


2) کارت‌های هوشمند غیرتماسی(Contactless Smart Card)


در این نوع کارت ‌هوشمند، ارتباط بین کارت و کارت‌خوان از طریق میدان‌های الکترومغناطیسی یا امواج RF صورت می‌گیرد. برای برقرای ارتباط،‌ آنتن مخصوصی بین تراشه‌های کارت قرار داده شده است که در فاصله‌های تا حدود ۵۰ سانتیمتر، می‌تواند ارتباط ایجاد کند.

در مواردی است که عملیات مورد نظر باید سریع انجام گیرد این کارت ها بسیار به کار می ایند، به عنوان نمونه می‌توان به کارت‌های مترو اشاره کرد. مزیت اصلی این قبیل کارت‌ها علاوه بر سهولت استفاده، عمر طولانی‌ تر و ضریب ایمنی بالاتر آن است زیرا در این نوع کارت، تراشه به همراه آنتن در میان لایه‌ های تشکیل‌ دهنده کارت قرار می‌گیرد.

طرز کار کارت تراشه دار هوشمند

کارت های پی وی سی ساده برای مدتی طولانی یک روش پرداخت بوده است که راحتی و امنیت را در پرداخت های نقدی برای مصرف کنندگان فراهم می کند. کارت‌های اعتباری با اعتبار چرخشی – مانند امروز – از دهه 1950 وجود داشتند، در حالی که کارت‌های نقدی از اواخر دهه 1960 در بازار وجود داشتند. اطلاعات حساب مانند حد اعتبار دارنده کارت، موجودی موجود و محدودیت تراکنش ها در نوار مغناطیسی پشت ذخیره می شد.

کارت های تراشه پس از معرفی این فناوری توسط Europay، Mastercard و Visa به استاندارد جهانی برای تراکنش های بدهی و اعتباری تبدیل شدند. به همین دلیل است که به آن کارت EMV نیز می گویند. کارت های تراشه دارای یک ریزتراشه نقره ای یا طلایی هستند که در جلوی کارت اعتباری یا نقدی تعبیه شده است. درست مانند نوار مغناطیسی، تراشه حاوی اطلاعاتی درباره حساب(های) مرتبط با کارت است. این فناوری برای اولین بار در اروپا قبل از تبدیل شدن به یک استاندارد در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفت. این فناوری در اکتبر 2015 به طور رسمی در ایالات متحده پذیرفته شد.

به منظور استفاده از کارت تراشه، دارنده کارت را در یک پایانه مجهز به تراشه مانند یک دستگاه خودپرداز یا یک پایانه نقطه فروش (POS) قرار می دهد. ترمینال اطلاعات دارنده کارت را به تاجر یا سایت ارائه دهنده کارت ارسال می کند. اگر موجودی حساب از تراکنش پشتیبانی کند، پس از آن تایید می شود. در غیر این صورت ترمینال تراکنش را رد می کند و انجام نمی شود. برخی از پایانه‌ها از دارنده کارت می‌خواهند یک شماره شناسایی شخصی (PIN) یا یک امضا برای تکمیل تراکنش وارد کند.

حتما بخوانید: انواع کارت های هوشمند و نحوه ی تشخیص آنها

تراشه کارت هوشمند در کدام قسمت کارت قرار میگیرد؟


تراشه‌های روی کارت‌های تماسی EMV در جلوی کارت‌ها قرار دارند، همان سمتی که شماره کارت و تاریخ انقضا در آن قرار دارد. در یک طرف کارت قرار دارد. این طرف است که به ترمینال وارد می شود. از سوی دیگر، کارت‌های بدون تماس، تراشه‌های قابل رویت ندارند، زیرا مدار داخل کارت است. هر دو کارت تماسی و بدون تماس معمولاً دارای یک نوار مغناطیسی در پشت هستند تا در صورت در دسترس نبودن ترمینال مجهز به تراشه، امکان استفاده از کارت را فراهم کند.

فرایند ایجاد کارت تراشه دار چگونه است؟

فرآیند ساخت کارت های تراشه با سیلندرهای شیشه ای بزرگ با خلوص فوق العاده شروع می شود. وزن هر یک از این سیلندرها حدود 500 پوند است. سپس آنها را به هزاران برش نازک ویفر برش می دهند و به عنوان پایه ای برای چندین مدار مجتمع عمل می کنند. در ادامه مدارهای کوچکی در بالای ویفرهای سیلیکونی تزریق می شوند. سپس ویفرها آسیاب می شوند تا همچنان نازک تر شوند. در ادامه هر ویفر با اره‌های لیزری به تراشه‌های آی‌سی منفرد بریده می‌شود که به کارت‌های پلاستیکی که همه استفاده می‌کنیم می‌روند.

تراشه های جداگانه به صورت الکترونیکی به لنت های طلایی یا نقره ای چسبانده می شوند و مهر و موم می شوند تا برای استفاده مصرف کننده ایمن نگه دارند. این قسمت همان چیزی است که روی کارت های خود می بینیم، زیرا مدار یکپارچه واقعی زیر صفحه فلزی قرار دارد. اکنون با چسب های مناسب داخل کارت پلاستیکی قرار می گیرند. سپس کارت با نرم افزار برنامه ریزی می شود تا به عنوان یک رابط ارتباطی بین کارت چیپ و ترمینال بانک یا کارت عمل کند.

مزایا کارت هوشمند تراشه دار

همانطور که میدانید استفاده از کارت های هوشمند بسیار گسترده است. ما در در مانی کارت کارت های تراشه دار هوشمند مایفر کارت 1k, جاوا کارت, کارت اسمارت AT24C64, کارت اسمارت ۵۵۴۲, کارت اسمارت ۵۵۲۸ و … را موجود داریم.

بهبود امنیت

همانطور که چندین بار قبلا ذکر شد، امنیت کارت های تراشه تقریباً ضد خرابی است. رمزنگاری قوی و توکنیزاسیون کارت های تراشه ای امنیت را در برابر تقلب در پرداخت تضمین می کند. اینها کارت های تراشه ای را تقریباً به طور کامل در برابر تقلب کارت در حال حاضر مؤثر می کند. همچنین تمامی تراکنش‌های کارت توسط بانک‌های صادرکننده رصد می‌شود تا در صورت انجام فعالیت‌های مشکوک، اقدامات صحیح انجام شود.

افزایش تراکنش کارت

راحتی کارت های تراشه بدون تماس باعث می شود کاربران تراکنش های بیشتری را روی کارت خود انجام دهند. مطالعات نشان می‌دهد که افزودن قابلیت بدون تماس به کارت‌های تراشه در واقع افزایش قابل توجهی در تراکنش‌های روی همان کارت‌ها ایجاد می‌کند.

قابلیت همکاری جهانی استاندارد EMV

EMV استاندارد جهانی برای پرداخت های کارتی است. این عمدتا به دلیل قابلیت اطمینان و راحتی آنها است. در بخش هایی از اروپا و کانادا، نفوذ EMV در بازار تقریباً 100٪ است. امروزه در صورت سفر به برخی از نقاط جهان، انجام تراکنش با کارت های نوار مغناطیسی تقریبا غیرممکن است.

تقویت روابط با مشتری

افزایش امنیت کارت های تراشه، اعتماد مشتریان را به شرکت صادرکننده افزایش می دهد. راحتی و پذیرش بین المللی نیز بازخورد مثبتی از کاربران ایجاد می کند. این به نوبه خود، روابط مشتری را به طور قابل توجهی بهبود می بخشد.

تراکنش های موبایل

کارت های EMV یکپارچه سازی با دستگاه های تلفن همراه و پردازش آنلاین را بهبود بخشیده اند. کارت های تماس EMV با قرار دادن کارت در ترمینال مجهز به تراشه که تراکنش را تأیید می کند، استفاده می شود.

کارت‌ های تراشه‌ دار هوشمند بدون تماس در مقابل ترمینال مجهز به NFC تکان داده می‌شوند یا روی آن ضربه می‌زنند. کارت‌های بدون تماس ممکن است به احراز هویت پین نیاز داشته باشند یا خیر. آنها ایمن تر، سریع تر و مقاوم تر در آینده هستند.

آنها همچنین می توانند با یک دستگاه تلفن همراه که اکنون می تواند برای تراکنش ها استفاده شود، ادغام شوند. یک رمز عبور یکبار مصرف (OTP) به منظور احراز هویت تراکنش به دستگاه ثبت شده ارسال می شود. یک دستگاه دارای NFC را می توان در مقابل ترمینال تکان داد یا مانند یک کارت EMV بدون تماس روی آن ضربه زد.

سوالات متداول

آیا مشتریان باید به فناوری تراشه EMV روی آورند؟

کاملا! اکیداً توصیه می‌شود که مشتریان به دلیل ایمنی و سایر مزایایی که ارائه می‌دهند، به کارت‌های تراشه روی بیاورند. این توصیه برای بازرگانی که مایل به بهبود کسب و کار خود هستند نیز قابل استفاده است.

چگونه از کارت با تراشه استفاده کنیم؟

کارت‌های تراشه فقط در صورتی نیاز دارند که کارت خود را در ترمینال وارد کنید که کارت تماس باشد. کارت تا پایان تراکنش در داخل ترمینال می ماند. برای انجام تراکنش‌ها می‌توان روی کارت‌های بدون تماس ضربه زد یا در نزدیکی ترمینال تکان داد.

چگونه می توانم از خود در برابر کلاهبرداری کارت تراشه محافظت کنم؟

پین کارت باید تا حد امکان شخصی باشد و هرگز نباید در اختیار کسی، حتی کارکنان بانک قرار گیرد. اگر پین مورد نیاز است، از شما خواسته می شود آن را خودتان وارد کنید.
همچنین هنگام ارائه آنلاین اطلاعات خود بسیار مراقب باشید تا قربانی کلاهبرداری های فیشینگ نشوید. اطمینان حاصل کنید که اطلاعات خود را فقط در سایت های مورد اعتماد وارد می کنید. اگر مجبور به انجام تراکنش آنلاین هستید، بانک شما برای تایید تراکنش با شما تماس خواهد گرفت.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up