تفاوت کارت هوشمند و کارت مغناطیسی

تفاوت کارت هوشمند و کارت مغناطیسی

کارت های هوشمند و مغناطیسی هر دو جزو کارتهای پی وی سی به شمار می روند اما دارای ویژگی ها و کاربرد های گوناگونی می باشند. طی این نوشتار برآنیم تا تفاوت کارت هوشمند و مغناطیسی را بیان نماییم. ابتدا تعریفی خواهیم داشت از کارت مغناطیسی و هوشمند و در انتها تفاوت های بارز بین این دو کارت را مطرح خواهیم کرد.

کارت‌ هوشمند چیست؟

  • کارت اسمارت نسل پیشرفته ی کارت‌ ها به شمار می رود که از دو لحاظ ساختاری و نوع ارتباط با دستگاه کارت خوان مورد بررسی قرار می گیرد.
  • کارت هوشمند از نظر ساختاری در دو نوع کارت های چیپ دار و کارت های حافظه وجود دارد.
  • از لحاظ ارتباط نیز به دو صورت تماسی و غیر تماسی تولید می شوند.
  • این نوع کارت در مقایسه با کارت های مغناطیسی ، طیف استفاده گسترده تری دارند.

کارت مغناطیسی چیست؟

کارت مغناطیسی نیز یکی از انواع کارت ‌های پی وی سی محسوب می گردد که یک نوار مغناطیسی روی آن تعبیه می شود.

این نوار قادر است اطلاعات را ذخیره نماید و اغلب روی کارت هایی مانند کارت بانکی ، کارت تخفیف و از این قبیل کارت ها لحاظ می گردد.

تفاوت های مهم کارت مغناطیسی و هوشمند

اولین تفاوتی که میان این دو کارت وجود دارد، امنیت آنها می باشد. کارت‌ های هوشمند امنیت بیشتری دارند و معمولا هنگامی که اطلاعات مهم و خصوصی است مورد استفاد قرار می گیرد. اما کارت های مغناطیسی کمترین میزان امنیت را دارند و به راحتی می ‌توان اطلاعات آنها را کپی نمود.

کارتهای هوشمند با استفاده از تراشه ای که روی آن ها تعبیه می گردد قادرند اطلاعات را رمزگذاری شده و به صورت امن ذخیره نمایند. همچنین نمی توان آنها را به راحتی جعل نمود اما می توان به راحتی از روی کارت مگنت کارت المثنی ساخت.

اطلاعاتی که روی کارت‌ های اسمارت ذخیره می شود فقط با شناسایی کاربر قابل دسترسی می باشد. همچنین تشخیص جعلی بودن آن ها نیز آسان می باشد.

کارت های smart از نظر تشخیص هویت بسیار قدرتمند هستند و جهت تشخیص هویت از PIN و اثر انگشت استفاده می نمایند.

از دیگر تفاوت هایی که میان این دو وجود دارد میزان حافظه آنها می باشد. کارت های magnetic می توانند حداکثر ۲KB حافظه داشته باشند و پس از صدور نمی توان اطلاعات آنها را به روز رسانی نمود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up