چاپ افست خشک

چاپ افست چیست؟

لیتوگرافی افست یک روش چاپ است که جوهر را از یک صفحه به یک ورق لاستیکی و سپس به زیرلایه منتقل می کند. این فرآیند چاپ “افست” است زیرا تصویر جوهر شده مستقیماً مانند سایر روش های چاپ روی بستر چاپ شده منتقل نمی شود. در عوض، جوهر ابتدا به یک سیلندر لاستیکی منتقل می‌شود، قبل از اینکه جوهر به کاغذ برسد. فرآیند سه مرحله ای به کاهش سایش و پارگی صفحه چاپ کمک می کند و از این رو طول عمر آن را افزایش می دهد. چاپ افست خشک یک نوع چاپ است که در آن از آب استفاده نمی شود و بسیار هم کاربردی است.

چاپ کارت افست خشک رستورانی
چاپ کارت افست خشک هواپیمایی
چاپ کارت افست خشک ساختمان

نمونه چاپ کارت افست خشک مانی کارت

چند سالی است که سازندگان ماشین چاپ افست معمولی ، دستگاه چاپ افست خشک را هم عرضه می کنند. افست خشک به دلیل چاپ امنیتی محبوب تر از افست معمولی است. جلوگیری از اتلاف آب صنعتی ، دوستدار محیط زیست بودن ، دات گین کم تر ، دانسیته بالای مرکب مصرفی ، ایجاد تصاویر شارپ تر و دقیق تر ، قابلیت چاپ برروی سطوح غیر جاذب مثل پلاستیک ، فرآیند ساده تر و تبدیل پروسه شیمیایی به فیزیکی در انتقال مرکب از مزایای غیر قابل چشم پوشی افست خشک می باشد.

دو نوع چاپ افست وجود دارد: افست مرطوب و افست بدون آب. لیتوگرافی افست مرطوب از ترکیبی از مایعات مرطوب کننده (محلول های مرطوب کننده) برای مدیریت چسبندگی جوهر و محافظت از مناطق غیر تصویری استفاده می کند. در افست خشک لیتوگرافی از روش متفاوتی استفاده می کند که در آن نواحی غیر تصویری صفحه از طریق لایه ای از سیلیکون دافع جوهر محافظت می شود. لیتوگرافی افست خشک جدیدتر است که در دهه 1960 توسط 3M اختراع شد. بعدها توسط Toray فروخته شد و تجاری شد.

چاپگر افست چگونه کار می کند؟

چاپگر افست شامل سه سیلندر/غلتک است. سیلندر قالب گیری، سیلندر صفحه ای و سیلندر روکش. دستگاه چاپ افست از این غلتک ها برای رسیدن جوهر به کاغذ استفاده می کند.

از مزایای چاپ افست نسبت به سایر روش های چاپ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کیفیت تصویر ثابت بالا چاپ افست تصاویر و انواع واضح و تمیز را راحت تر از چاپ لترپرس ایجاد می کند. این به این دلیل است که زینک با بافت سطح چاپ مطابقت دارد.
  • تولید سریع و آسان صفحات چاپی؛
  • طول عمر صفحه چاپ بیشتر از پرس های لیتو مستقیم است زیرا هیچ تماس مستقیمی بین صفحه و سطح چاپ وجود ندارد. صفحاتی که به درستی توسعه یافته و با جوهرهای بهینه و محلول فواره استفاده می شوند، ممکن است به طول اجرا بیش از یک میلیون قالب برسند.
  • هزینه:چاپ افست ارزان ترین روش برای تولید چاپ با کیفیت بالا در مقادیر چاپ تجاری است.
  • قابلیت تنظیم میزان جوهر روی غلتک فواره با کلیدهای پیچ. معمولاً یک تیغه فلزی میزان جوهر انتقالی از مجرای جوهر به غلتک فواره را کنترل می کند. با تنظیم پیچ ها، اپراتور شکاف بین تیغه و غلتک فواره را تغییر می دهد و میزان جوهر اعمالی به غلتک را در مناطق خاصی افزایش یا کاهش می دهد. این در نتیجه تراکم رنگ را در ناحیه مربوطه تصویر تغییر می دهد. در ماشین‌های قدیمی‌تر، یکی پیچ‌ها را به‌صورت دستی تنظیم می‌کند، اما در ماشین‌های مدرن، کلیدهای پیچی به‌صورت الکترونیکی توسط چاپگری که دستگاه را کنترل می‌کند، کار می‌کند و نتیجه بسیار دقیق‌تری را ممکن می‌سازد.

دستگاه چاپ افست دو عملکرد اساسی را انجام می دهد:

  1. حمل جوهر: انتقال جوهر از فواره جوهر به محصول.
  2. حمل و نقل محصول: حرکت محصول از طریق دستگاه از فیدر به پشته مجدد.

حمل و نقل جوهر

جوهر در فواره جوهر قرار می گیرد. غلتک فواره به طور مداوم در حال چرخش است. غلتک داکتور جوهر را از غلتک فواره برمی دارد و به اولین غلتک توزیع منتقل می کند. سپس جوهر توسط چهار غلتک توزیع به غلتک های فرم منتقل می شود. غلطک های فرم جوهر را به کلیشه که به استوانه صفحه وصل شده است منتقل می کند.

صفحات تخصصی اجازه می دهد تا نقطه چاپ شده ایمن تر نگه داشته شود و از هرگونه حرکت ناخواسته جوهر جلوگیری می کند و افزایش نقطه را به حداقل می رساند تا تصویری واضح تر با وضوح بسیار خوب ایجاد کند. با حذف جریان آب، رنگ در کل ثابت می ماند و اشباع رنگ چهار جوهر به خطر نمی افتد.

حمل و نقل جوهر در افست خشک

ظرف آب ، محلول آب ، نورد های آب و رفتار آب و مرکب بخش اساسی افست معمولی است. چاپ افست خشک دارای کیفیت چاپ بهتر و بالاتری است و هر بار که این کار تکرار شود از کیفیت رنگ و چاپ کم نمی شود. در سیستم افست خشک جنس پلیت و مرکب با افست معمولی متفاوت است. به این معنی که در پلیت های افست معمولی لایه ژلاتینی بر روی صفحه آلومینیومی پلیت وجود دارد که بعد از انجام عمل ترام گذاری برروی پلیت ثابت می شود. مناطقی که ترام گذاری نشده اند در تماس با داروهای شیمیایی ظهور پلیت شسته می شوند. این لایه باقیمانده برروی سطح پلیت جاذب مرکب میباشد که انتقال مرکب به سطح لاستیک چاپ را سبب میشود.

در ‌جریان ‌پروسه ‌چاپ ، ‌به ‌خاطر ‌مرکب ‌گریز ‌بودن ‌لایه ‌سیلیکون ، ‌مرکب ‌فقط ‌جذب ‌مناطقی ‌از ‌سطح ‌پلیت ‌می‌شود ‌که ‌فاقد ‌سیلیکون ‌است. ‌پس ‌از ‌آن ‌مرکب ‌به ‌وسیله ‌لاستیک ‌چاپ ‌به ‌سطح ‌کاغذ ‌منتقل ‌می‌گردد. برای خنک کردن سیستم مرکب دهی و پلیت برای ایجاد نتیجه ای مطلوب بسیار مهم است. پوشش سیلیکونی پلیت های افست خشک از پلیت های معمولی شکننده و حساس تر است و بسیار ساده آسیب می بیند.

در سیستم افست خشک پلیت شامل لایه های زیر است :

  1. لایه آلومینیومی زیرین که بدنه و قسمت اصلی پلیت را تشکیل میدهد.
  2. لایه پلیمری جاذب مرکب (مرکب دوست)
  3. لایه پلیمری حساس به گرما
  4. لایه سیلیکونی دافع مرکب (مرکب گریز)

روش چاپ در افست خشک

چاپ بدون آب از صفحات چاپ با روکش لاستیکی سیلیکونی و جوهرهای فرموله شده ویژه استفاده می کند. به طور معمول، یک سیستم کنترل دما یکپارچه است.

پرس‌های افست بدون آب از محلول مرطوب‌کننده استفاده نمی‌کنند تا نواحی غیر تصویری صفحه را عاری از جوهر نگه دارند. این پرس ها به این دلیل عمل می کنند که نواحی غیر تصویری صفحه از یک لایه سیلیکون تشکیل شده است که جوهر را دفع می کند. یک پرس بدون آب شبیه یک پرس افست معمولی است، بدون سیستم مرطوب کننده. یک طرح رایج تر شامل یک سیستم مرطوب کننده است که به پرس اجازه می دهد در صورت لزوم به طور معمول عمل کند. پرس های افست تصویربرداری مستقیم (دیجیتال) بدون آب و بدون سیستم مرطوب کننده هستند.

جوهرهای افست بدون آب چسبندگی و ضخامت (ضخامت) بالاتری دارند و به طور کلی، سفت تر از جوهرهای افست معمولی هستند. دمای جوهرها باید به شدت کنترل می شود تا ضخامت صحیح حفظ شود، زیرا سطح صفحه برای دفع جوهرهای با ضخامت خاص طراحی شده است. این تمایز دما با جاری شدن آب سرد از طریق لوله در هسته‌های توخالی دو یا چند غلتک ارتعاشی که در داخل قطارهای جوهر در ماشین‌های چاپ یافت می‌شود، به دست می‌آید.

سطح تصویر یک صفحه بدون آب به صورت فرورفته است، که به صفحه اجازه می دهد حجم بیشتری از جوهر را نسبت به یک صفحه معمولی حمل کند و اجازه می دهد قوانین صفحه نمایش بسیار بالایی داشته باشد، از 300 تا بیش از 800 lpi (خطوط در هر اینچ). چاپ بدون آب چگالی جوهر بالاتر و طیف رنگی وسیع تری نسبت به چاپ افست معمولی دارد.

تفاوت روش چاپ افست خشک و معمولی

تفاوت اصلی بین جوهرهای خشک و معمولی در رزین ها یا وسایل نقلیه مورد استفاده است. وسایل نقلیه برای جوهرهای بدون آب به دلیل خواص رئولوژیکی خود انتخاب می شوند و تمایل دارند ضخامت بالاتری نسبت به رزین های مورد استفاده در سیستم های مرکب معمولی داشته باشند. تئوری پشت چاپ بدون آب این است که ماده سیلیکونی که ناحیه غیر تصویری صفحه را تشکیل می دهد انرژی سطحی بسیار کمی دارد. این ماده در مقابل جوهر مقاومت می کند به شرطی که ضخامت جوهر به حدی باشد که نسبت به سیلیکون تمایل بیشتری به خود داشته باشد.

یکی از عواملی که بر ضخامت تأثیر می گذارد دما است. با حذف آب از فرآیند افست، اثر خنک کنندگی روی سطح صفحه از بین می رود. این باعث افزایش دمای اولیه در سیلندر صفحه به دلیل اصطکاک می شود. به دلیل ضخامت اولیه بالاتر جوهرهای بدون آب، تولید گرمای ثانویه نیز در قطار غلتکی ناشی از اصطکاک آسیاب جوهر از طریق غلتک ها وجود دارد.

به همین دلیل است که سیستم های کنترل دمای پرس برای کنترل دقیق دما در واحد چاپ مورد نیاز است. محبوب ترین سیستم ها از خنک کننده ویبراتور استفاده می کنند که در آن مایع خنک کننده از طریق غلتک های ویبراتور هسته توخالی در جوهر پمپ می شود. این نوع سیستم سال هاست که در پرس های وب پرسرعت مورد استفاده قرار می گیرد. این فناوری اصلاح شده است و اکنون در تجهیزات تغذیه ورق نیز اعمال می شود. تقریباً تمام تولیدکنندگان پرس تغذیه ورق، ویبراتورهای جوهر توخالی را ارائه می دهند که می توانند سیستم های کنترل دمای پس از فروش را بپذیرند.

اجزای چاپ افست خشک

سیستم چاپ بدون آب دارای سه جزء اصلی است:

  • صفحه بدون آب
  • جوهرهای بدون آب فرموله شده ویژه
  • تجهیزات پرس مجهز به سیستم کنترل دما
چاپ کارت افست
چاپ کارت افست

صفحه بدون آب بر اساس طرح لمینت ساخته شده است. آلومینیوم به عنوان ماده پایه استفاده می شود. مواد فوتوپلیمر حساس به نور به آلومینیوم چسبانده می شود و یک پوشش دو میکرونی از لاستیک سیلیکونی روی فتوپلیمر اعمال می شود. عملکرد سیستم کنترل دما این است که به اندازه کافی مایع خنک کننده را از طریق قطار غلتکی به گردش در می آورد تا گرمای تولیدی توسط اقدامات مکانیکی در واحد چاپ را از بین ببرد. فناوری Aniflo به تثبیت دما و داشتن جوهر ثابت، پارامترهای مهم برای ثبات فرآیند کمک می کند.

توجه به این نکته مهم است که این نوع سیستم برای خنک کردن یا سرد کردن جوهر طراحی نشده است، بلکه صرفاً برای ثابت نگه داشتن دمای آن در طول پرس طراحی شده است. با حفظ دمای ثابت می توان ضخامت جوهرها را در حد مطلوب خود حفظ کرد. تصحیح برای چاپ بدون آب مستقیماً از روی فیلم انجام می شود. توجه به این نکته مهم است که همه سیستم‌های عایق آنالوگ قادر به کاهش بهره نقطه پایین مرتبط با فرآیند نیستند. چاپگرهای باتجربه بدون آب، اثبات بسیار دقیقی را ارائه می دهند. برخی از چاپگرهای بدون آب در حال استفاده از سیستم‌های عایق دیجیتال با دقت کالیبره شده با موفقیت هستند.

مزایا چاپ افست خشک

  • کیفیت چاپ بالاتر، در نتیجه وضوح تصویر بهتر، افزایش کنتراست چاپ
  • طیف رنگی گسترده تر از صفحات افست معمولی.
  • تراکم جوهر بالاتر با ماندگاری بهتر جوهر روی هر کاغذ.
  • ماندگاری چاپ بالاتر
  • نقاط واضح تر و جزئیات برجسته و سایه بیشتر.
  • زمان آماده سازی کمتر
  • حذف متغیرهای تعادل جوهر و آب باعث کاهش زمان اجرا و ضایعات می شود.
  • حذف محلول مرطوب کننده باعث عدم انتشار VOCهای خطرناک در صورت استفاده از الکل می شود.

کاربرد چاپ افست خشک

چاپ افست خشک به صورت تک کارت و در تیراژ بالا انجام میپذیرد و جهت کارت های بدون تماس و هوشمند و مغناطیسی همانند کارت های مترو ، اتوبوس رانی و کارت تلفن و … مناسب میباشد. یکی از پرکاربرد ترین نمونه‌ هایی که در آن از چاپ افست استفاده می‌ شود برای چاپ روزنامه‌ ها می‌باشد که هر روزه در سطح کشور در تیراژ بسیار بالایی تولید می‌ شوند که تنها با روش چاپ افست می‌توان این نیاز را برآورده کرد.

  • پوستر، نقشه و تمبر
  • چاپ اوراق اداری و انواع فرم
  • انواع لیبل ، کارتن مقوایی و پلیت های فلزی
  • مجله ، روزنامه ، کتاب های راهنما و چاپ کاتالوگ
  • کتاب ادبی نفیس
  • بروشور و کتاب های مصور

مانی کارت و چاپ کارت افست خشک

مانی کارت به صورت حرفه ای خدمات چاپ کارت پی وی سی را انجام میدهد. برای چاپ کارت افست خشک باید به متخصص این کار که با مواد اورجینال کار میکند مراجعه کنید. نمونه های بالای صفحه همه توسط مانی کارت طراحی و چاپ شده اند. شما میتوانید برای طراحی کارت خود با طراحان مجرب ما صحبت کنید تا چیزی که در ذهن دارید را روی کارت پیاده سازی کنید. بعد از طراحی کارت چاپ شما با بهترین کیفیت انجام خواهد شد. همه طراحی های ما روی کارت پی وی سی قابل سفارش است. ما علاوه بر افست خشک, خدمات چاپ کارت پی وی سی افست لمینیت و دیجیتال هم داریم.

چاپ کارت افست خشک ویزیت پوشاک
چاپ کارت افست خشک اهدای عضو
چاپ کارت افست خشک موسسه

چاپ افست خشک کارت پی وی سی مانی کارت

کیفیت چاپ کارت افست خشک مانی کارت

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up