کارت های بانکی را چگونه میسازند؟

کارت بانکی توسط یک بانک برای هر فرد صادر میشود. فردی که کارت بانکی دریافت میکند باید حتما برای بانک احراز هویت بشود. شما با استفاده از کارت های بانکی میتوانید انواع خدمات بانک را مانند کارت به کارت, دریافت وجه نقد, خرید شارژ موبایل و… را انجام بدهید. در این مطلب ما طرز ساخت این کارت ها را برای شما بازگو میکنیم.

یک کارت هوشمند بانکی ، یک کارت تراشه, کارت مدار یکپارچه (ICC) یا هر کارت جیبی است که با مدارهای یکپارچه جاسازی شده است و می تواند داده ها را پردازش کند. این بدان معنی است که می تواند ورودی ای که توسط برنامه های ICC  پردازش می شود را دریافت کند و به عنوان خروجی تحویل بدهد. دو دسته گسترده از ICC ها وجود دارد. کارت های حافظه که شامل تنها اجزای ذخیره سازی حافظه های غیر فرار و شاید برخی از منطق های امنیتی خاص است. کارت های میکروپروسسوری شامل حافظه های ناپایدار و اجزای ریزپردازنده هستند. استفاده از کارت های هوشمند یک فرم احراز هویت قوی برای ورود مجدد در شرکت ها و سازمان های بزرگ است.

چاپ کارت افست لمینیت بانکی
نمونه کارت بانکی چاپی مانی کارت

ویژگی های یک کارت هوشمند بانکی

در سال ۱۹۵۹، شرکت آمریکایی اکسپرس نخستین اپراتور کارت اعتباری بود که کارت های پلاستیکی برجسته ای را به وجود آورد که در ان زمان کارت را به صورت دستی برای پردازش وارد می کردند. کارت اعتباری پردازش سریع تر و کاهش خطاهای رونویسی را افزایش داد.
در اکثر کارت های بانکی ، از تراشه های EMV استفاده میشود. یک تراشه مربع براق در کارت شما قرار دارد. هرچند هنوز هم  یک نوار مغناطیسی برای نیز در پشت کارت وجود دارد. این تراشه ها سطح امنیتی بیشتری را برای جلوگیری از آسیب به حساب ها ارائه می دهد. 

کارت های بانکی می توانند برای خرید انلاین نیز ، استفاده شوند و به دارنده کارت اجازه می دهد که از حساب های مرتبط با کارت های خود برای استفاده از معاملات آنلاین استفاده کنند. خرید با کارت بانکی، حتی به صورت الکترونیکی بسیار امن است و  توسط بانک صادر کننده از دزدی حساب شما جلوگیری میشود.

در بسیاری از موارد ، از کارت های بانکی برای بررسی اطلاعات حساب ها استفاده می‌شود. . شما میتوانید هر زمان که بخواهید مانده حساب خود را بدانید. کارت های بانک همچنین می توانند به صاحبان کارت ها دسترسی به انواع مختلف حساب ها، مانند حساب پس انداز، زمانی که از دستگاه خودپرداز استفاده میکنند را بدهند. این می تواند برای اهداف مانند چک کردن یک حساب کاربری ، ایجاد سپرده در این حساب ها یا انتقال بین حساب ها باشد.

حتما بخوانید: چگونه کارت پی وی سی طراحی کنیم؟

انواع مختلف کارت هوشمند بانکی چیست؟

کارت های پرداخت می تواند بر اساس ویژگی های هر نوع کارت متمایز باشد. انواع کارت های بانکی عبارت اند از:

  •  کارت های اعتباری (Credit card)
  • کارت های نقدی (Debit card)
  • کارت های پیش پرداخت (Prepaid Cards)
  • کارت های خود پرداز (ATM card)

کارت های نقدی

پرداخت با کارت نقدی از وجوه موجود در حساب جاری بانک یا اتحادیه اعتباری شما استفاده می کند. کارت نقدی شما می تواند برای دریافت پول از حساب جاری خود در دستگاه خودپرداز یا در محل فروش (صندوق) استفاده شود. همچنین می‌توانید از کارت نقدی خود برای واریز یا برداشت وجه در دستگاه خودپرداز یا استعلام موجودی همراه با PIN خود استفاده کنید.

کارت های پیش پرداخت

کارت های پیش پرداخت از برخی جهات مشابه کارت های نقدی هستند. با این حال، کارت های پیش پرداخت از قبل بارگیری می شوند و هزینه می شوند. وجوهی که شما خرج می کنید لزوماً به یک حساب بانکی مرتبط نیست، اما بانک ها همچنان اکثر کارت های پیش پرداخت را به نوعی مدیریت می کنند.

برخی از حساب‌های کارت پیش‌پرداخت حتی اگر کارت خود را ثبت کنید یا سایر الزامات را دنبال کنید، از بیمه FDIC در برابر شکست بانک محافظت می‌کنند. همچنین در صورت ثبت کارت خود در ارائه‌دهنده یا صادرکننده کارت، محافظت بیشتری در برابر سرقت، هزینه‌های غیرمجاز و مفقود شدن خواهید داشت.

انواع کارت های پیش پرداخت می تواند شامل کارت های هدیه، کارت های مزایای دولتی، کارت های حقوق و دستمزد و کارت های پیش پرداخت کودکان باشد. توجه به این نکته مهم است که طبق کمیسیون تجارت فدرال، کارت های هدیه بیشترین روش پرداخت برای ارتکاب کلاهبرداری هستند.

کارت های اعتباری

کارت های اعتباری نوعی حساب قرض الحسنه هستند که در فواصل زمانی ماهانه صورتحساب هایی را با موجودی هایی که باید تا تاریخ معینی پرداخت شوند صادر می کنند. موجودی کارت اعتباری و سابقه پرداخت شما به آژانس های اعتباری گزارش می شود.

به طور کلی، کارت های اعتباری بانکی در مقایسه با کارت های اعتباری فروشگاه های خرده فروشی، نرخ بهره کمتری دارند. دفتر حمایت مالی از مصرف کننده “دفتر حمایت مالی از مصرف کننده، شرکت های کارت اعتباری خرده فروشی را تشویق می کند تا تبلیغات شفاف تر را در نظر بگیرند.”

در حالی که می توانید از کارت اعتباری برای برداشت پول در دستگاه خودپرداز استفاده کنید، انجام این کار احتمالاً منجر به کارمزد و نرخ بهره بالاتر برای بازپرداخت پیش پرداخت نقدی می شود. همه کارت ها دارای ویژگی ها و هزینه ها، مزایا و معایب منحصر به فردی خواهند بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر از صفحه خدمات چاپ کارت, نوع کارتی که میخواهید چاپ کنید را انتخاب کنید تا مزایا و معایب ان را ببینید.

حتما بخوانید: چگونه کارت اعتباری pvc چاپ کنیم؟

کارت های خودپرداز

کارت ATM در مقایسه با انواع کارت بانکی که در بالا معرفی شدند، کارت محدودتری است. به طور معمول، شما فقط می توانید از کارت خودپرداز برای تراکنش در کارت دستگاه خودپرداز، همراه با پین خود استفاده کنید. تراکنش مستقیماً به حساب شما مرتبط است و با برداشت کارت خودپرداز وجه از حساب بانکی شما کسر می شود.

فرآیند ساخت کارت های بانکی

فرآیند تولید شامل مراحل متعددی است: ابتدا هسته پلاستیکی و مواد ورقه ای ترکیب شده و به شکل ورق ریخته می شوند. سپس هسته با اطلاعات مناسب چاپ میشود. بعد ورقه ها روی هسته اعمال می شوند. و در نهایت ورق مونتاژ شده به کارت های جداگانه بریده می شود. ما در مانی کارت انواع کارت های بانکی را برای شما چاپ میکنیم. برای سفارش انواع کارت های بانکی پی وی سی با ما به شماره 02188442854 تماس بگیرید.

بنر چاپ کارت شماره 1

مواد خام

کارت های بانکی از چند لایه پلاستیک بوجود می‌آید که با هم لمینت شده اند. هسته معمولا از یک رزین پلاستیکی به نام پلی وینیل کلرید استات (PVCA) ساخته می شود. این رزین با مواد مات کننده، رنگ ها و نرم کننده ها مخلوط می شود تا ظاهر و قوام مناسبی به آن بدهد. این ماده هسته با لایه های نازک PVCA یا مواد پلاستیکی شفاف لمینیت شده است. این لمینت ها در صورت اعمال فشار و حرارت به هسته می چسبند.

برای چاپ کارت اعتباری از انواع جوهر یا رنگ نیز استفاده می شود. این ها در رنگ های متنوعی موجود هستند و برای استفاده بر روی لایه های پلاستیکی طراحی شده اند. برخی از تولیدکنندگان از جوهرهای مغناطیسی مخصوص برای چاپ نوار مغناطیسی پشت کارت استفاده می کنند. جوهرها با پراکندگی ذرات اکسید فلزی در حلال های مناسب ساخته می شوند. فرآیندهای چاپ ویژه دیگری برای کارت‌ها، مانند VISA که هولوگرام دارند، درگیر هستند.

ترکیب و قالب گیری پلاستیک

پلاستیک برای ورق هسته از ذوب و مخلوط کردن پلی وینیل کلرید استات با سایر مواد افزودنی ساخته می شود. اجزای مخلوط شده به دستگاه قالب گیری اکستروژن منتقل می شوند. این دستگاه پلاستیک مذاب را از طریق یک روزنه مسطح کوچک که به نام قالب شناخته می شود، وارد می کند.

همانطور که ورق از قالب خارج می شود، از سه غلتک که روی هم قرار گرفته اند می گذرد که ورق را به امتداد می کشد. این غلتک ها ورق را صاف نگه می دارند و ضخامت مناسب را حفظ می کنند. سپس ممکن است ورق ها قبل از برش به ورق های جداگانه از واحدهای خنک کننده اضافی نیز عبور کنند. ورق های برش خورده وارد یک پشته ساز ورق می شوند که آنها را در جای خود میدهد.

لایه های ورقه ورقه ای که برای پوشاندن استوک هسته استفاده می شوند با فرآیند اکستروژن مشابه ساخته می شوند. این لایه‌های نازک‌تر ممکن است با فرآیند قالب‌گیری شکافی ساخته شوند که در آن یک فیلم پلاستیکی مذاب روی یک غلتک ریخته‌گری پخش می‌شود. غلتک ضخامت و عرض فیلم را تعیین می کند. پس از خنک شدن، فیلم ها روی رول ها تا زمانی که برای استفاده آماده شوند، ذخیره می شوند.

چاپ

هسته پلاستیکی کارت با متن و گرافیک چاپ میشود. این کار با استفاده از انواع فرآیندهای متداول سیلک اسکرین انجام می شود. علاوه بر این، یکی از فیلم های لمینت نیز ممکن است تحت عملیات بعدی قرار گیرد که در آن جوهر مغناطیسی نقش بسته است. متناوبا، نوار مغناطیسی ممکن است با روش مهر زنی داغ اضافه شود. هدهای مغناطیسی مورد استفاده برای رمزگذاری و رمزگشایی ذرات اکسید آهن تنها در صورتی می توانند کار کنند که محیط مغناطیسی به سطح کارت نزدیک باشد، بنابراین ذرات فلزی باید در بالای لایه لمینیت قرار گیرند. پس از اتمام مراحل چاپ، هسته آماده لمینت است.

لمینیت

لمینیت به محافظت از کارت و افزایش استحکام آن کمک می کند. در این فرآیند، ورق‌های هسته از طریق سیستمی از غلتک‌ها تغذیه می‌شوند. رول های استوک لمینت در بالا و پایین استوک هسته قرار دارند. فرآیند لمینیت ممکن است تا 3 دقیقه طول بکشد.

حتما بخوانید: چگونه کارت های پی وی سی خود را شخصی سازی کنیم؟

مزایای کارت های بانکی

کارت های بانکی در درجه اول راحتی را ارائه می دهند، زیرا اکثر فروشگاه های آنلاین و آجری کارت های بانکی سبک وزن را می پذیرند. برخی نیز ممکن است با پوشش مصرف کننده برای چیزهایی که خریداری می کنید، مانند گارانتی یا محافظت از خرید، ارائه شوند.

بانک ها ممکن است به دارندگان کارت مشوق های مختلفی برای استفاده از کارت های بانکی خود ارائه دهند. به عنوان مثال، یک بانک ممکن است در خریدهایی که با کارت های بانکی مرتبط با اعتبار یا حساب های جاری انجام می شود، برنامه های بازگشت نقدی ارائه دهد. برخی از کارت‌های بانکی امتیازات ویژه کارت را ارائه می‌کنند، مانند افزایش درآمد پاداش کارت، اگر همچنان در بانک صادرکننده حساب‌های چک یا پس‌انداز را چک می‌کنید.

کارت‌های بانکی همچنین بسیاری از حمایت‌های مربوط به مسئولیت مصرف‌کننده را ارائه می‌کنند که در صورت حمل پول نقد از آن برخوردار نخواهید شد. برای مثال، اگر شخصی شماره کارت بانکی شما را برای خرید یا تراکنش های متقلبانه بدزدد، در صورت گزارش سریع سرقت، احتمالاً می توانید مقداری از وجوه کسری را بازیابی کنید.

معایب کارت های اعتباری

برخی از معایب کارت های اعتباری:

همه کارت‌های بانکی به نوعی کارمزد دارند. این کارمزدها می تواند شامل تعویض کارت، نگهداری حساب و کارمزد تراکنش های خارجی باشد. هزینه ها بر اساس بانک و کارت متفاوت است، بنابراین مطمئن شوید که بهترین پلاستیک را برای نیازهای خود خریداری می کنید.

این خطر وجود دارد که بیش از توان مالی خود خرج کنید. یک کارت اعتباری دارای محدودیت مشخصی است، اما ممکن است بیشتر از آن چیزی باشد که بودجه شما اجازه می دهد. از آنجایی که شما می توانید هر ماه موجودی روی کارت اعتباری خود داشته باشید، ممکن است خارج شدن از کنترل مخارج شما آسان باشد. اگر این برای مدت طولانی ادامه یابد، بدهی کارت اعتباری شما ممکن است بسیار زیاد شود.

زمانی که موجودی داشته باشید، بهره پرداخت می کنید. اگر هر ماه موجودی کارت اعتباری خود را به طور کامل پرداخت نکنید، به مانده موجودی پرداخت نشده خود بهره پرداخت خواهید کرد. با افزایش میزان بهره ای که بدهی دارید، پرداخت مبلغ اصلی شما دشوارتر می شود.

آنها می توانند به امتیاز اعتباری شما آسیب بزنند. همانطور که کارت های اعتباری می توانند به ایجاد رتبه اعتباری شما کمک کنند، آنها همچنین می توانند به اعتبار شما آسیب بزنند – در صورت استفاده ضعیف. مهم است که پرداخت ها را به موقع انجام دهید و اطمینان حاصل کنید که می توانید حداقل پرداخت ماهانه مورد نیاز را انجام دهید. اگر نه، امتیاز اعتباری شما ممکن است کاهش یابد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up