معرفی انواع کارتخوان بانکی

در حال حاضر کارتخوان های بانکی به صورت گسترده استفاده می‌شوند و بخش مهمی از دنیای پرداخت ما را تشکیل میدهند. اگر فقط پول نقد و چک را قبول نکنید، اکثر مشتریان برای تکمیل تراکنش به دنبال دستگاه کارت خوان می گردند. این خبر عالی است زیرا درهای شما را به روی اکثر خریدارانی که ترجیح می دهند از کارت بدهی یا اعتباری استفاده کنند باز می کند، اما همچنین به این معنی است که شما سخت افزاری برای کشف کردن دارید.

این روزها، همه کارت‌خوان‌های کارت اعتباری برابر نیستند. برای انتخاب سخت افزاری که برای کسب و کار شما بهترین است، باید انواع مختلفی از گزینه های پرداختی که مشتریان دوست دارند داشته باشند را بدانید و بفهمید که مشتریان شما چه چیزی را ترجیح می دهند. در این مطلب ما انواع کارتخوان ها را به شما معرفی میکنیم تا شما بتوانید با توجه به نیازی که دارید, بهترین کارتخوان را تهیه کنید.

کارتخوان تلفنی

انواع کارتخوان های بانکی

ما در مانی کارت انواع دستگاه های کارتخوان را به شما عرضه میکنیم. شما با توجه به نیازی که دارید باید کارتخوان مناسب خود را انتخاب کنید. اگر نمی‌دانید کدام کارتخوان برای شما مناسب تر است با ما به شماره 02188442854 تماس بگیرید. در ادامه انواع کارتخوان های موجود در بازار را به شما معرفی میکنیم.

کارت خوان های کلیدی

دو نوع کارت خوان کلیدی وجود دارد:

  •  کارت خوان های کلید مغناطیسی
  •  کارت خوان های مجاورتی.

کارتخوان های بانکی مغناطیسی

کارت های کلید نوار مغناطیسی بسیار شبیه کارت اعتباری شما هستند. آنها را در یک خواننده فیزیکی بکشید. کارتخوان های بانکی نوار مغناطیسی به کارتی با نوار مغناطیسی نیاز دارند که به آن کارت نوار مغناطیسی، ماگ‌استریپ یا کارت سوایپ نیز گفته می‌شود تا به سمت خواننده کشیده شود تا کاربران بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند.

این کارت ها حاوی یک نوار مغناطیسی واقع در پشت هستند که ذرات آهن را در خود نگه می دارد که برای گنجاندن داده ها مغناطیسی شده اند. کارت‌های مغناطیسی باید به صورت فیزیکی وارد کارتخوان نوار مغناطیسی شوند، که سپس میدان مغناطیسی تولید شده توسط نوار مغناطیسی کارت را تشخیص می‌دهد. به زبان ساده، زمانی که کارت نوار مغناطیسی در داخل خواننده قرار داده می‌شود، خواننده اطلاعات را می‌خواند و بر اساس مجوزهای دسترسی، دسترسی را اعطا یا رد می‌کند.

دو نوع اصلی کارت های نوار مغناطیسی وجود دارد: کارت های با اجبار کم (LoCo) و کارت های با اجبار بالا (HiCo). اگرچه هر دو نوع مقدار یکسانی از داده ها را ذخیره می کنند، تفاوت در میزان قوی بودن رمزگذاری مغناطیسی نهفته است.

کارت های LoCo همانطور که از نامشان پیداست دارای یک میدان مغناطیسی با شدت کم هستند که در صورت تماس کارت با یک میدان مغناطیسی خارجی به راحتی پاک می شود. به همین دلیل، آنها برای برنامه های کوتاه مدت مانند کلید اتاق هتل و کارت های هدیه فروشگاهی مناسب تر هستند.

از سوی دیگر، کارت‌های HiCo دارای میدان مغناطیسی قوی‌تری هستند که در مواجهه با میدان مغناطیسی خارجی کمتر به‌طور ناخواسته پاک می‌شوند. به همین دلیل طول عمر بیشتری دارند و برای کاربردهای طولانی مدت مانند کارت های اعتباری، کارت های کنترل دسترسی و بلیط های حمل و نقل استفاده می شوند.

مزایا

مقرون به صرفه بودن: این خوانندگان عموماً مقرون به صرفه‌تر هستند و آنها را برای نصب‌های حساس به بودجه محبوب می‌کند.

پذیرش گسترده: سابقه طولانی آنها به این معنی است که آنها به طور جهانی شناخته شده و با سیستم های مختلف سازگار هستند.

معایب

شایان ذکر است که کارت های نوار مغناطیسی از فناوری قدیمی تری نسبت به کارت های بدون تماس استفاده می کنند و به همین دلیل در استفاده از آنها برای کنترل دسترسی چندان محبوب نیستند. علاوه بر آن، فناوری کارت‌های نوار مغناطیسی در بیرون نمایش داده می‌شود و در مقایسه با کارت‌های بدون تماس، آنها را بیشتر در معرض آسیب قرار می‌دهد.

سایش و پارگی: هم کارت ها و هم اجزای مکانیکی خواننده می توانند در طول زمان فرسوده شوند و نیاز به تعویض مکرر دارند.

امنیت محدود: شبیه سازی آن ها آسان تر است و از نظر رمزگذاری امنیتی کمتری ارائه می شود، که باعث می شود برای برنامه های کاربردی با امنیت بالا مناسب تر نباشند.

کارت های مجاورتی

کارت های مجاورتی از سیگنال RFID از فاصله دور برای برقراری ارتباط با کارت خوان مجاورتی استفاده می کنند. چندین سال است که کارتخوان های Proximity یکی از گزینه های مورد استفاده در سیستم های کنترل دسترسی بوده اند. این دستگاه ها با استفاده از فناوری شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) کار می کنند.

به عبارت ساده، وقتی یک کارت یا فوب دارای RFID در محدوده خاصی قرار می گیرد – معمولاً چند اینچ تا چند فوت – خواننده سیگنال تعبیه شده را دریافت می کند و به آن دسترسی می دهد.

مزایا

سهولت استفاده: خوانندگان مجاورت تقریباً بصری هستند. کاربران نیازی به وارد کردن یا کشیدن کارت ندارند و این باعث می‌شود فرآیند ورود سریع‌تر و ساده‌تر شود.

احراز هویت سریع: این دستگاه‌ها می‌توانند دسترسی را تقریباً آنی پردازش کنند و برای مناطق پرترافیک مانند ساختمان‌های اداری و مجتمع‌های تجاری ایده‌آل هستند.

سطح امنیتی متوسط: اگرچه امن ترین گزینه موجود نیست، اما برای اکثر سناریوهای با ریسک متوسط، خوانندگان مجاورت سطح معقولی از امنیت را ارائه می دهند.

معایب

آسیب پذیری در برابر شبیه سازی: یکی از مهم ترین اشکالات، حساسیت به شبیه سازی است، به خصوص اگر اقدامات رمزگذاری اضافی وجود نداشته باشد.

محدوده عملیاتی محدود: نیاز به نزدیکی می‌تواند در سناریوهای خاص محدود شود، مانند کنترل دسترسی وسیله نقلیه که در آن برد طولانی‌تر ممکن است ترجیح داده شود.

حتما بخوانید: ساختار کارت یا تگ RFID چگونه است ؟

کارتخوان های بدون تماس

کارتخوان بانکی بدون تماس با استفاده از کارت های بدون تماس کار می کنند که به آنها کارت های RFID (شناسایی فرکانس رادیویی) نیز گفته می‌گویند که رایج ترین نوع کارت های کنترل دسترسی هستند.

آنها دارای فناوری RFID هستند که دارای یک ریزتراشه و آنتن داخلی است. ریزتراشه اطلاعاتی را در خود نگه می‌دارد که وقتی در نزدیکی خواننده قرار می‌گیرد، از طریق آنتن به کارت‌خوان دسترسی ارسال می‌شود. سپس خواننده دسترسی کاربر را اعطا یا رد می کند.

کارت های بدون تماس را بدون تماس می نامند زیرا نیازی به قرار گیری فیزیکی در کارت خوان ندارند. سیگنال RFID به آن اجازه می دهد تا از فاصله دور کار کند و دیتا ها را به کارت خوان ارسال کند.

در مقایسه با کارت های نوار مغناطیسی، کارت های بدون تماس می توانند تا 100 برابر بیشتر دیتا ذخیره کنند. همچنین از آنجایی که فناوری درونی است و در معرض عوامل خارجی قرار نمی گیرد، احتمال آسیب بسیار کمتر است. این باعث می شود آنها بسیار بادوام تر شوند و می توانند سال ها بدون هیچ مشکلی دوام بیاورند.

به غیر از دوام، استفاده از آنها فوق العاده آسان است و بسیار ایمن هستند. کارت‌های بدون تماس می‌توانند فرکانس پایین یا با فرکانس بالا باشند، که دومی امن‌تر است زیرا رمزگذاری شده‌اند.

انواع کارت های بدون تماس

کارت‌های بدون تماس معمولاً در دو قالب ارائه می‌شوند: کارت‌های مجاورتی و کارت‌های هوشمند. هر دو معمولاً برای دسترسی استفاده می شوند و حاوی تراشه های RFID هستند که اطلاعات را در خود نگه می دارند. تنها تفاوت این دو در ظرفیت حافظه و قابلیت عملکرد آنهاست.

در مقایسه با کارت‌های هوشمند، کارت‌های مجاورتی به دلیل اطلاعات کمتری که می‌توان در آن‌ها ذخیره کرد، ظرفیت حافظه کمتر و عملکرد محدودتری دارند.

از طرف دیگر کارت های هوشمند ظرفیت حافظه بالاتری دارند و می توانند اطلاعات بیشتری را در خود جای دهند. به همین دلیل، می‌توان از آن‌ها برای مقاصد دیگری غیر از کنترل دسترسی، مانند فروش بدون نقد، استفاده کرد.

کارتخوان های بانکی بی سیم

کارتخوان های کلید بی سیم مستقل برای پیاده سازی در مقیاس کوچک مناسب هستند. قفل‌های درب کارت‌خوان کلید بی‌سیم معمولاً با باتری کار می‌کنند و برای استفاده در شرایطی که سیم‌کشی کارت‌خوان‌های کلیدی شما را ممنوع می‌کند، مانند حفظ معماری تاریخی، بهترین است. با این حال، اگر می خواهید نرم افزار یا قوانین دسترسی را به روز کنید، باید هر کدام را به صورت دستی برنامه ریزی کنید.

کارتخوان های بانکی سیمی

فراتر از مزیت آشکار منبع تغذیه ثابت، کارت خوان های کلید سیمی مستقیماً به یک صفحه کنترل مرکزی یا کنترل کننده در وصل می شوند. این به شما امکان می دهد الگوهای امنیتی خود را به روز کنید، تغییرات تأییدی در لیست سفید ایجاد کنید یا سایت را در زمان واقعی قفل کنید.

کارت خوان های  دارای صفحه کلید

احتمالاً با اصول اولیه یک صفحه کلید خوان آشنا هستید. این صفحه کلیدی است که برای باز کردن قفل در، کد شخصی را وارد می‌کنید. همان تفاوت‌های اساسی بین سیستم‌های سیمی یا ایزوله برای دستگاه‌های صفحه‌کلید مانند کارت‌خوان‌های کلیدی اعمال می‌شود، اما نکته دیگری وجود دارد که باید در نظر گرفت.

 کدام یک امن‌تر است؟

پاسخ کوتاه هیچکدام از اینها امن نیست . مزایا و معایب به این معنی است که آنها تقریباً یکنواخت می شوند. پین‌های کنترل دسترسی و کارت‌های کلید فقط به اندازه افرادی که به آنها داده می‌شود امن هستند. یک کارت کلید را می توان جیب بری کرد یا با سخت افزار مناسب کپی کرد، و می توان مشاهده کرد که یک پین را وارد می کنید یا مجبور به رها کردن آن می شوید – و هر یک به سادگی توسط شخصی که آن را در دست دارد می دهد. هر دو فقط در صورتی مفید هستند که آنها را به خاطر بسپارید. کارت خود را در خانه بگذارید یا پین خود را فراموش کنید و قفل آن را نگه دارید.

حتما بخوانید: دیتا کالکتور چیست؟

 کارتخوان های احراز هویت دو مرحله ای

استفاده از دو پروتکل کنترل دسترسی با هم، که به عنوان یک سیستم احراز هویت دو مرحله ای شناخته می شود، به طور قابل توجهی امن تر از استفاده از هر یک از گزینه ها به تنهایی است. در حالی که از نظر تئوری می‌توانید دو خواننده مجزا را به هر نقطه دسترسی متصل کنید، خواننده‌های کنترل دسترسی بسیاری وجود دارند که ترکیب‌های کارت و کد را می‌پذیرند و اقدامات امنیتی را بدون دوبرابر کردن حجم کار دو برابر می‌کنند.

اما اگر بتوان کارت‌ها را دزدید و پین‌ها را یاد گرفت، آیا احراز هویتی با اعتبار دسترسی وجود دارد که نتوان جعل کرد؟

کارتخون های بیومتریک

بیومتریک را وارد کنید – به معنای واقعی کلمه، اندازه گیری زندگی – که جعل آنها بسیار سخت تر است. اثر انگشت کاملاً متمایز است و خوانندگان اثر انگشت یک فناوری اثبات شده برای کنترل دسترسی بیومتریک هستند. آن‌ها کمی گران‌تر از کارت‌خوان‌های کلیدی و صفحه‌کلید هستند، اما اگر امنیت اصلی‌ترین دغدغه شماست و کسب‌وکارتان به بهترین‌ها نیاز دارد، خوانندگان اثر انگشت بیومتریک امن‌ترین گزینه هستند. جفت کردن آنها با کارت خوان های کلید یا صفحه کلید برای احراز هویت دو یا سه مرحله ای همچنان ایمن تر است.

مزایا

حداکثر امنیت: دیتا های بیومتریک برای هر فرد منحصر به فرد است و این سیستم ها را فوق العاده ایمن می کند.

احراز هویت دوگانه: بسیاری از خوانندگان بیومتریک نیز برای تأیید مضاعف نیاز به کشیدن کارت یا پین دارند که آنها را تقریبا غیرقابل نفوذ می کند.

معایب

هزینه بالا: اینها یکی از گران ترین گزینه های کنترل دسترسی موجود امروزی هستند.

 حساسیت محیطی: کثیفی، روغن‌ها و سایر عوامل محیطی گاهی اوقات می‌توانند در اسکن‌های بیومتریک اختلال ایجاد کنند و منجر به منفی کاذب شوند.

کارتخوان دارای چیپ

چند سال پیش، کارتخوان بانکی تراشه در پایانه‌های پرداخت در سراسر کشور ظاهر شدند و از آن زمان به‌عنوان یکی از پایه‌های اصلی استفاده می‌شوند. این بخشی از کمپین بانک‌ها و صادرکنندگان کارت بود تا مصرف‌کنندگان را وادار کنند به جای کشیدن انگشت خود را به «دیپ» بکشانند زیرا استفاده از تراشه امن‌تر است. قرار گیری کارت در اسلات و رهایی آن در حین انجام معاملات، خطر کلاهبرداری را کاهش می دهد.

با این اوصاف، اگرچه کارتخوان های چیپ اغلب اولین چیزی است که خریداران به دنبال آن هستند، اما دقیقاً راحت نیست. افزایش امنیت با یک معاوضه همراه شد: پردازش تراکنش‌های تراشه‌ها کند است! مشتریان گاهی اوقات باید 10 تا 15 ثانیه قبل از تأیید تراکنش منتظر بمانند، و زمانی که با صف های طولانی سروکار دارید یا فقط سعی می کنید به مشتریان کمک کنید تا از درب خانه خارج شوند، این زمان انتظار اضافه می شود.

انواع کارتخوان بر اساس رابط

کارتخوان تلفنی (Dialup)

این نوع دستگاه ، ساده‌ ترین و رایج‌ ترین نوع کارتخوان بوده که جهت اتصال به شبکه بانکی، از خطوط تلفنی استفاده می‌کند. کاربرد این دستگاه بیشتر در فروشگاه‌ های خرد و با تعداد تراکنش متوسط می‌باشد که به سادگی و با اتصال تلفن فروشگاه به کارتخوان قابل استفاده خواهد بود. 

کارتخوان های بانکی شبکه‌ای (Lan)

این نوع دستگاه برای اتصال به شبکه بانکی از بستر شبکه و اینترنت استفاده می‌کند. کاربرد این دستگاه بیشتر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مراکز خرید و فروشگاه‌های با تعداد تراکنش بالا می‌ باشد و از سرعت مناسبی در پاسخگویی برخوردار است.

کارتخوان شبکه ای

کارتخوان بی‌سیم

برای اتصال این نوع دستگاه به شبکه بانکی به یک سیم‌ کارت تلفن همراه که قابلیت ارسال و دریافت دیتا از طریق شبکه اینترنت (GPRS) بر روی آن فعال باشد نیاز است. استفاده از این کارتخوان‌ ها محدودیت مکانی نداشته و در هر نقطه تحت پوشش اپراتور تلفن همراه قابل استفاده می‌ باشد. کارتخوان‌ های بی‌ سیم مناسب شرکت‌های پخش ، تحویل حضوری و پیک می‌باشند. 

کارتخوان بی سیم

کارتخوان بلوتوث

بستر ارتباطی این مدل از کارتخوان همانند سایر کارتخوان‌ها، خط تلفن و یا اینترنت است با این تفاوت که امکان حمل آن به صورت بدون سیم تا شعاع ۵۰ متری امکان پذیر  خواهد بود. کاربرد این دستگاه بیشتر در رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و سایر فروشگاه‌ها می‌باشد.

کارتخوان رایانه‌ای (PC-Pos)

دستگاه‌های کارتخوان بانکی دارای قابلیت اتصال به سیستم‌های کامپیوتری را دارا هستند. در این حالت ، عملکرد کارتخوان با فرمان رایانه صورت می‌گیرد. به این ترتیب و با صدور فاکتور در سیستم حسابداری فروشنده ، دستور انجام تراکنش به همراه مبلغ و سایر اطلاعات مورد نیاز از رایانه به کارتخوان منتقل شده و دستگاه تنها در صورتی اقدام به چاپ رسید می‌کند که تراکنش با موفقیت انجام شده و مبلغ سند از حساب مشتری کسر شده باشد. همزمان، کارتخوان اطلاعات لازم برای رایانه را نیز جهت ثبت در سیستم حسابداری ارسال می‌کند تا اطلاعات عملیات مالی انجامی به سیستم برگردد.

کارتخوان رایانه ای

چگونه یک کارتخوان بانکی برای کسب و کار کوچک خود انتخاب کنم؟

کارت‌خوان‌های هوشمند مدرن ویژگی‌های بیشتری نسبت به قبل و انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به قبل به شما ارائه می‌دهند. با محبوبیت فزاینده پرداخت بدون تماس، باید مطمئن شوید که کارتخوان شما آن را می پذیرد. ( تراشه و پین روش پرداخت کارت پیش فرضی است که همه کارت خوان ها از آن پشتیبانی می کنند(

تطبیق پذیری کلید کارتخوان ها است. یک کارت خوان کاملاً سیار به شما این امکان را می دهد که به هر جایی بروید و همچنان پول دریافت کنید. به دنبال چیزی باشید که به راحتی قابل حمل باشد و بدون توجه به اینکه آن را کجا می برید، به اینترنت دسترسی داشته باشد.

مهم است که نه تنها به خود خواننده، بلکه به ارائه دهنده نیز نگاه کنید. بسیاری از ارائه دهندگان کارت خوان هزینه های اضافی را که بهتر است از آنها اجتناب کنید، متحمل می شوند. هنگام بررسی اینکه کدام کارت خوان را بخرید، به موارد زیر توجه کنید:

قراردادها و هزینه های مکرر: در حالت ایده‌آل، برای استفاده از کارتخوان خود نیازی به امضای قرارداد حداقل مدت ندارید. به این ترتیب کنترل بیشتری روی زمان و تعداد دفعات استفاده از آن خواهید داشت. همچنین بهتر است از پرداخت هزینه های مکرر مانند اشتراک ماهانه اجتناب کنید.

هزینه های تراکنش شما  :ارائه دهنده ای می خواهید که تا حد امکان هزینه تراکنش را کم کند. شما همچنین می خواهید که این هزینه ثابت شود تا محاسبه و گنجاندن آن در هزینه های شما آسان باشد.

سرعت انتقال زمان: استانداردی که طول می کشد تا وجوه یک تراکنش در حساب شما ظاهر شود 2 یا 3 روز است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up