کاربرد هولوگرام

تعریف هولوگرام

هولوگرام بر چسبی همان برچسب های امنیتی و فوق امنیتی ، یک نشانه تصویری سه بعدی است که با تکنولوژی لیزر به صورت برچسب تولید می‌ شود و دارای جلوه‌ های بصری منحصر به فرد از نام یا آرم گرافیکی در لایه‌های مختلف است. امروزه پیشرفت تکنولوژی باعث شده سیستم های کامپیوتری مدرن با استفاده از نرم افزار و سخت افزار و ابزار میکرولیتوگرافیک هولوگرام هایی با دقت ، ظرافت و پیچیدگی بسیار بالا ایجاد نمایند که همین امر کپی برداری و تکثیر غیر مجاز از آن را در هر کجا غیرممکن ساخته است لذا وجود این برچسب بر روی کالا بهترین ضامن برای اصالت محصول بوده و مصرف کننده است. با دیدن هولوگرام شرکت تولید کننده بر روی کالا، با خیال آسوده میتوان اقدام به خرید کرد. گذشته بر ایجاد امنیت، استفاده از هولوگرام جلوه ی زیبایی به محصول می بخشد.

هولوگرام یک تصویر سه بعدی است که حاصل پدیده تداخل امواج تکفام لیزر است. نور دستگاه لیزر به دو پرتو تکفام تجزیه میشود. یکی از پرتوها با انعکاس از روی یک آینه از روی جسم به صفحه عکاسی می تابد.پرتو دیگر به وسیله آینه دیگری بدون برخورد به جسم به صفحه عکاسی فرستاده میشود. صفحه عکاسی درست درجایی قرار داده میشود که دو پرتو تلاقی می کنند تا تصویر هولوگرام به وجود آید.هولوگرام یک ساختار فیزیکی است که اجزای نور را به یک تصویر می پراکند. اصطلاح “هولوگرام” را می توان به هر دو مورد “ماده رمز گذاری شده ” و “تصویر نهایی” اطلاق نمود.

کاربرد هلوگرام چیست؟َ

یک تصویر هولوگرافیک را می توان از طریق پرینت هولوگرافیک روشن یا از طریق تاباندن لیزر از میان هولوگرام نمایان ساخت و تصویر را بر روی یک صفحه اجرا نمود. از تسهیل عملکرد کارت های بانکی گرفته تا ایجاد کپی از افراد، در حوزه فناوری هولوگرافیک چیزهای زیادی برای کشف وجود دارد. اگر فیلم های علمی تخیلی زیادی تماشا کرده اید، هولوگرام برای شما مفهومی بیگانه نخواهد بود. فن آوری هولوگرام به نمایش سه بعدی (3 بعدی) اشاره دارد که می توان آن را بدون تجهیزات خاصی مانند عینک یا دوربین مشاهده کرد. وقتی یک تصویر هولوگرافیک را چاپ میکنید در واقع هولوگرام را تولید میکنید.

حتما بخوانید: چاپگر هولوگرام چیست؟ کارت هولوگرام چیست؟

امنیت هولوگرام

مهمترین ویژگی هولوگرام که باعث شده است به مطمئن ترین برچسب روی کالاها تبدیل شود آن است که این برچسب بعد از تولید به هیچ وجه در هیچ جای دنیا قابل کپی برداری و تکثیر مجدد نمی باشد. دقت کنید برخی از هولوگرام ها در بازار به صورت گسترده وجود دارد, اگر امنیت برای شما مهم است باید هولوگرام خود را شخصی سازی کنید. مثلا میتوانید هلوگرامی با نام شرکت خود تولید کنید و روی محصولات خود قرار دهید. در صورتی که هولوگرام شما سفارشی است, دارای امنیت کامل است و امکان کپی کردن ان وجود ندارد.

به طور کلی هولوگرام را می‌ توان بر روی کلیه قطعات و لوازم برقی و الکترونیکی، برچسب های پوشاک و اکسسوری، چک ها و اوراق بهادار، بلیط های همایش و کنسرت ها، کارت بیمه، کالاهای ورزشی، اسباب بازی ها، لوازم جانبی لپ تاپ و کامپیوتر، پاسپورت، معاینه فنی برچسب یا اوراق گارانتی، کارت شناسایی، کارت های اعتباری و اینترنت، گواهینامه های رانندگی و کارت های اعتباری، ضمانت نامه‌ های بانکی، بر روی بسته‌ بندی و همچنین استفاده از هولوگرام‌ بجای مهر بر روی کاغذ برای جلوگیری از کپی‌ سازی از مهر آن سازمان یا نهاد و … به کار برد.

کاربرد هلوگرام ها

  •   ایجاد اطمینان خاطر در مشتریان به سبب اصل بودن محصول.
  •  افزایش و یا حفظ میزان فروش محصولات با کاهش میزان جعل و کلاهبرداری.
  •  افزایش جلوه های زیباشناختی در محصولات و بسته بندی آن.
  •  جلوگیری از جعل و کلاهبرداری محصول.
  •  فراهم سازی اطلاعاتی بر روی هولوگرام برای هر گونه پیگیری از اصل بودن محصول.
  •  ایجاد شواهد و مدارکی مستند برای جلوگیری از هر گونه ادعاهای بعدی.
  • یکی از کاربرد های هلوگرام در انبار داری است. اگر هر جنس هلوگرام مخصوص خودش را داشته باشد, اجناس گم نمیشوند و ساماندهی به ان ها راحت تر است.
  • امروزه بسیاری از برند های شناخته شده در دنیا مانند مایکروسافت و اینتل از هولوگرام استفاده می کنند. به همین دلیل، اضافه کردن هولوگرام به محصولات شما می تواند به افزایش ارزش محصولات شما و اگاهی از برند شما کمک کند. این کار در واقع تبلیغاتی برای بند شما است.
  • استفاده بر روی پول های رایج هر کشور تا تفاوت پول اصلی از تقلبی مشخص باشد.
  • بر روی پوشاک مارک های معروف استفاده میشود. یکی از مشکلاتی که مارک ها دارند محصولات مشابهی است که در بازار بخش میشوند. با استفاده از هولوگرام این مارک ها میتوانند محصولات اصلی را به مشتری نشان بدهند. در این صورت افراد به مارک شما اطمینان بیشتری میکنند.
  • صنعت بهداشت و درمان: هولوگرام ها را می توان در مراقبت های بهداشتی برای تجسم داده های بیمار استفاده کرد. معمولاً پزشکان برای تولید تصاویر دوبعدی از اندام‌های داخلی به تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) و اسکن‌های اولتراسوند تکیه می‌کنند، که با آن باید تصور کنند که اندام‌ها چگونه به‌صورت سه بعدی به نظر می‌رسند. با این حال، با فناوری هولوگرام، پزشکان و دانشجویان پزشکی می توانند به رندرهای سه بعدی از اندام های داخلی و اعضای بدن نگاه کنند. این می تواند به پزشکان کمک کند تا بیماری یا وضعیت بیمار را با دقت بیشتری تشخیص دهند.
  • هولوگرام ها نیازی به ثبت اطلاعات در مورد یک شی بصری ندارند. آنها می توانند داده ها، صفحات و صفحات خالص آن را ضبط کنند. این بدان معنی است که هولوگرام ها به طور بالقوه می توانند مقادیر غیر قابل تصوری از اطلاعات را ذخیره کنند. سیستم های نمونه اولیه نه تنها می توانند 4.4 میلیون صفحه اطلاعات را روی یک دیسک مشابه DVD ذخیره کنند، بلکه امنیت طولانی مدت را نیز ارائه می دهند. برای مثال، اگر یک هولوگرام نوری از صفحه ای از اطلاعات بسازید و سپس آن را خرد کنید، می توانید آن را از هر یک از قطعات بازسازی کنید. این باعث می شود ذخیره سازی داده های هولوگرافی بسیار قابل اعتماد باشد. برخلاف سی‌دی‌ها و دی‌وی‌دی‌ها که داده‌های خود را روی سطح دیسک ذخیره می‌کنند، هولوگرام‌ها داده‌ها را در سه بعدی ذخیره می‌کنند و این صفحات می‌توانند در فضای ذخیره‌سازی همپوشانی داشته باشند.

مشکلات تصاویر هولوگرام

زوایای دید محدود: هولوگرام‌های سه‌بعدی دارای محدوده محدودی از زوایای هستند که کاربران می‌توانند بدون از دست دادن جلوه سه‌بعدی آن‌ها را مشاهده کنند. این بدان معنی است که بینندگان باید در یک موقعیت خاص نسبت به هولوگرام قرار بگیرند تا به طور کامل جلوه سه بعدی آن را تجربه کنند.

محدوده رنگ محدود: در حال حاضر، بیشتر هولوگرام های سه بعدی فقط می توانند طیف باریکی از رنگ ها را نمایش دهند. این می‌تواند باعث شود که تصاویر نسبت به دنیای واقعی کمتر زنده و زنده به نظر برسند.

وضوح محدود: وضوح هولوگرام ها معمولاً کمتر از نمایشگرهای سنتی است. که می تواند تشخیص جزئیات ظریف را چالش برانگیز کند.

هزینه: فناوری مورد نیاز برای ایجاد هولوگرام‌های سه‌بعدی می‌تواند گران باشد، که می‌تواند آن‌ها را برای برخی از کاربردها مقرون به صرفه کند.

مصرف انرژی: ایجاد و نمایش هولوگرام ها به مقدار قابل توجهی انرژی نیاز دارد که می تواند آنها را نسبت به نمایشگرهای سنتی سازگار با محیط زیست کمتر کند.

نگرانی های بهداشتی: نگرانی هایی در مورد خطرات بالقوه سلامتی ناشی از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض تصاویر هولوگرافیک وجود دارد. اگرچه به دلیل عدم تحقیق پاسخ روشنی وجود ندارد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up